השתלות שומן נרחבות, יש להזהר!

השתלת שומן עצמי לצורך הצערת פנים, היא פעולה כירורגית אלגנטית, יעילה ועם שביעות רצון מהגדולות מצד המטופלים. משתילים שומן שנקצר מחלק אחד של גוף, דוגמא ירך, בטן ועכוז ולאחר עיבוד קצר של אותו שומן, משתילים בכמויות קטנות מתחת לעור על מנת להחזיר נפח ורעננות לפנים או כפות הידיים. הוא משמש גם כאמצעי יעיל מאד למילוי אי סדירויות והרמת צלקות במקומות אחרים בגוף. דנתי בנושא חשוב זה לא מעט, בכתבות הקודמות. יש לדעת שאזור הפנים והצואר, הוא בעל אספקת דם עשירה מאד ולכן ההשתלה תצלח לרוב יפה היות והשומן המוזרק קולט במהרה את כלי הדם מסביב. אין עוררין על היעילות הרבה של שיטה זו, למרות שבמהלך הזמן ,חרף נתוני הפתיחה המצויינים, חלק מהשומן נספג ויש לבצע לרוב השתלה או שתיים נוספות, על מנת להגיע לשלמות ויציבות. מאידך גיסא, יש חילוקי דעות רבים באם השתלת שומן מאסיבית לאיזורים אחרים בגוף, לדוגמא לעכוזים או לשדיים, היא יעילה ובטוחה. 

מסתבר שהדברים קצת יותר מורכבים ולמרות שנשמע כל כך יפה ומפתה, וברור שאולי אפשר להעביר ממקום למקום כמויות רבות של שומן, כפי שמזיזים רהיטים מחדר לחדר, הרי שהדבר הוא יותר בעייתי ואף מסוכן. קצירת השומן איננה מהווה בעיה. כמו בשאיבת שומן, ניתן לקצור מהגוף מספר קילוגרמים של שומן ללא סכנה. אבל המחשבה שאפשר להחזירו בכמויות לצורך מילוי ישבנים או שדיים ללא שום בעיה מיוחדת היא מופרכת ביסודה. כפי שציינתי בראש הכתבה, לשומן המושתל אין זכות קיום, מבלי שתווצר במהירות רשת של כלי דם מסביבו, אשר תחדור לאותו שומן ותספק את צרכיו המטבוליים. השומן יכול להקלט במידה ונפחו המקסימלי, במקום אחד, הוא כשני סמ"ק. מעבר לכך, יעבור נמק בסבירות גבוהה ומושתל השומן המאסיבי יסבול מנמק שומני מפושט אשר יכול לגרום לזיהום ואלח-דם מלווה בתחלואה קשה. יש לזכור גם שהעכוזים והשדיים הם איזורים בגוף בהם אספקת הדם הרבה יותר פחותה מאשר בפנים-צוואר. הטענה שנשתיל כמויות גדולות של שומן, טיפין טיפין, גם איננה ממש רצינית, היות ואז המילוי לא יוכל להיות הומוגני וההשתלה תמשך שעות רבות ואנו מעונינים שניתוחים פלסטיים קוסמטיים יהיו כמה שיותר קצרים ובטוחים. 

יש חלופות למילוי באיזורים אלו שהם בטוחים, יעילים ולא מסובכים, אך נתונים לחילוקי דעות. בכנס באחרון של החברה האמריקאית לכירורגיה פלסטית-קוסמטית, דנו לא מעט בסוגיות של השתלת שומן עצמי והיו לא מעט חילוקי דעות בהתייחס לכמויות ולמיקום ההשתלה. ד"ר סיד קולמן, שהוא מהמובילים בארה"ב בנושא של השתלות שומן הציג גם עבודות משלו הקשורות למילוי שדיים עם שומן במקום משתלי סיליקון. היו התנגדויות לכך, אשר הגיעו לשיאם במנשר שהוציא האיגוד האמריקאי בו הוא מתנגד נמרצות להשתלת שומן עצמי בשדיים. והסיבה היתה שאין עדויות ברורות ובדוקות ליעילות השיטה והשתלת השומן יכולה לשבש פירוש ממוגרפי המבוסס על המצאות של הסתיידויות בשדיים - סימן מחשיד לסרטן. יש לדעת שהזרקת שומן לכל מקום, וגם לשדיים, יוצרת הצטלקות פנימית בו שוקע גם במידת מה סידן. אין שום בעיה עם זה בפנים ובצוואר אך יש עם זה בעיה בשדיים. השתלת שומן חופשי בשדיים, תמיד תותיר הצטלקויות בהן עלול לשקוע סידן. כפועל יוצא, לא יידע הרופא המפרש ממוגרפיה באם מדובר בסרטן שד או לאו. לכן אמרה במפורש נשיאת האיגוד רוקסן גאי (Roxanne Guy) כי האיגוד איננו ממליץ ובמפורש מתנגד על דעת רוב לשימוש בשומן עצמי כחומר מילוי לשדיים לצורך הגדלה או חצי הגדלה. וזאת למרות שהשתלות שומן עצמי נמצאו כה יעילות בהצערת פנים ובהצערת כפות הידיים. 

ולכן, יש להיות זהירים מאד ולא להתפתות לעצות אחיתופל. החשוב מכל - לא לבוא לרופא עם רשימת קניות מהאינטרנט. מתוך נסיון אישי לא קטן ארשה לעצמי לומר שבארצנו, לא מעט אנשים עושים קיצורי דרך מסוכנים בזאת שמקלידים בעיה או שאלה באינטרנט ורואים עצמם מיד בעלי ידע ומומחים בנושא שחמש דקות קודם לכן, לא ידעו עליו מאומה.