הרמת עפעפיים

ניתוחי עפעפיים / הרמת עפעפיים / Blepharoplasty / Lids / Eyelids surgery

 

מטרת הניתוח היא לסלק עודפי עור ושקיות שומן ולטפל בשרירים על מנת לתת מראה יפה וצעיר יותר לשליש העליון של הפנים. ניתוחי עפעפיים משולבים לעתים עם ניתוחי פנים אחרים, אך מתבצעים גם בפני עצמם. השפעת הניתוח על הקמטוטים סביב העיניים היא דלה יחסית, לפיכך דרושים טיפולים נוספים משלימים – כגון בוטוקס. מיקום הגבות הוא אלמנט חשוב ביותר עליו יש לתת את הדעת בטרם ניתוח העפעפיים. במידה והגבות נמוכות מאד, תחילה יש להרימן (ראה מאמר אודות הרמת מצח-גבות). ניתוח עפעפיים אשר יתבצע באופן בלתי מבוקר עם גבות נפולות, לא ישיג תוצאה קוסמטית רצויה .

בפגישת יעוץ ראשונה גורמים אלו אמורים להיבדק, כולל רמת הציפיות, מצב גופני כללי, תפקוד הפרשת הדמעות ועוד. יש צורך להפסיק לעשן לפחות שבועיים טרם הניתוח ולהפסיק או לצמצם את משטר התרופות נוגדות הקרישה. כל ההוראות המתייחסות למשטר התרופות ולבדיקות הנדרשות יינתנו בצורה מדויקת לפני הניתוח.

 

הניתוח:

 נמשך בדרך כלל כשעתיים במידה ומדובר בכל העפעפיים או כשעה במידה ומדובר בניתוח עפעפיים עליונים או תחתונים בלבד. בניתוח מבצעים מספר חתכי עור בהרדמה מקומית או בהרדמה כללית על פי הציורים אשר שורטטו טרם הניתוח. בעפעף העליון החתך מתבצע בקפל הטבעי ובעפעף התחתון כמילימטר אחד מתחת לריסים. התפרים הם עדינים ביותר ומסולקים כעבור מספר ימים. לעיתים, על מנת לחזק את העפעף התחתון, מבצעים Canthopexy.

לאחר הניתוח יופיעו שטפי דם ונפיחויות, אך אלו חולפים תוך כשבועיים. בדרך כלל לאחר שבוע מצב "הפנסים" כמעט וחולף. יכולה להיות תחושת אי נוחות קלה בעפעפיים ויובש קל, עד שהעפעף החדש מסתגל לגלגל העין.

 

סיבוכים אפשריים:

 מדובר בניתוח שנחשב בטוח ביותר בידיים מיומנות והמביא תוצאות עם שביעות רצון גבוהה ביותר. במקרים נדירים ביותר מופיע שטף דם גדול אשר יכול להשפיע על מצב הראיה – חריג ביותר ונמדד סטטיסטית בחלקי פרומילים. תופעה נוספת הנדירה גם כן הינה משיכה החוצה של העפעף התחתון, אשר בדרך כלל מסתדרת מעצמה תוך מספר שבועות (אקטרופיון). במידה ומופעלים כל כללי הכירורגיה הנכונים, כולל בחירת מנותחים/ות מתאימים, האפשרות לסיבוך ממשי היא קטנה ביותר.