ניתוחי פנים – הצערת פנים ניתוחית

עם חלוף השנים, עקב חשיפה לשמש, כוח הכבידה, הידלדלות רקמת שומן תת עורית, איבוד התכונות האלסטיות של העור ולא מעט סיבות אחרות, מופיע מצב שמוגדר כהזדקנות הפנים.

כביטוי לכך, מופיעים עודפי עור, קמטים וקמטוטים, קווי ההבעה של הפנים מודגשים יתר על המידה, שרירים ושומן צונחים כלפי מטה, בעיקר בלסת התחתונה ובצוואר.

מתיחת פנים/ניתוח פנים: קבוצה של ניתוחים אשר מטרתם לשפר את מצב הפנים בכללותו.

ברוב המקרים לניתוח פנים מלא, מתווסף ניתוח צוואר, עפעפיים, הרמת מצח-גבות, קילופים וטיפולי בוטוקס באזורים בהם לניתוח אין השפעה. במקרים מסוימים משולבים בניתוח מתיחת פנים, עיבוי שפתיים,מילוי סנטר ועצמות הלחיים וגם ניתוח אף.

חשוב להדגיש כי הניתוח איננו יכול לעצור את תהליך ההזדקנות, אך במידה ונעשה כהלכה הוא "מחזיר את השעון לאחור" באופן משמעותי ביותר.

תכנון הניתוח:

מתבצע במהלך פגישות הייעוץ המקדימות. מבחינתי לשלב זה חשיבות עליונה, בעיקר כאשר מדובר בניתוח מורכב ומאתגר אשר תוצאותיו נראות לכל. ניתוחי פנים הם אינדיבידואליים ומשתנים בהתאם לציפיות, האפשרויות ומצבו הבריאותי של המועמד\ת.

במהלך הפגישה אני מעוניין לשמוע את דברי המטופל/ת על מנת להבין מה באמת מפריע לו/ה ומהם ציפיותיו/ה. בהתאם לזאת, אני עובר לבדיקה הכוללת את כל האלמנטים של הפנים, עור, שרירים, עצמות ופרופורציות. כמו כן, אני מברר בצורה יסודית את מצבו הבריאותי של המועמד/ת.

הכנה לניתוח:

טרם הניתוח יינתנו הוראות מאד מדויקות הקשורות לתרופות, צום והפסקת עישון מוחלטת לפחות שבועיים לפני ניתוח מתיחת פנים. יינתן הסבר אודות סוג ההרדמה (בדרך כלל כללית), זמן הניתוח, תקופת האשפוז, מיקום החתכים והצלקות, תופעות הלוואי, סיבוכים אפשריים ומהלך ההחלמה.

הניתוח:

ניתוח פנים נמשך מספר שעות, בדרך כלל 3-4, אך עלול להתארך באם משלבים בו ניתוחים נוספים כגון אף, עפעפיים, סנטר ועוד. בדרך כלל אני מבצע את ניתוחי הפנים בהרדמה כללית, אשר להערכתי הינה בטוחה ביותר ומקלה על המנותח\ת.

הניתוח מתבצע בבית חולים באשפוז של 24 שעות.

לאחר הניתוח:

לא מדובר בניתוח הכרוך בכאב רב. בדרך כלל קיימת הרגשת אי נוחות במשך מספר ימים אשר חולפת בהדרגה. כמו כן יהיה נימול קל של העור, בעיקר בעור הצוואר. התופעה חולפת תוך מספר שבועות עד מספר חודשים.

טרם השחרור הביתה, התחבושת תוחלף, הנקזים יסולקו ואמליץ כבר באותו יום לחפוף את השיער ולרחוץ את הפנים באופן רגיל. אין לדאוג משטפי דם ונפיחויות - התופעות חולפות תוך שבועיים-שלושה.

התפרים יסולקו בהדרגה עד שבועיים מיום הניתוח.

המראה החדש וחזרה לשגרה:

בשבועיים הראשונים לניתוח עדיין יהיו שטפי דם ונפיחויות אך כמעט מייד תשים\י לב לשינוי בפנים. השינוי לטובה ילך ויתחזק במהלך השבועות והחודשים העוקבים וחשוב כי תגלה\י סבלנות מכיוון וריפוי פצע הוא תהליך הדרגתי. מייד לאחר הניתוח השינוי יראה אולי מוזר, תנועת שרירי הפנים תהיה אף מעט מוגבלת והצלקות ידאיגו. בדרך כלל השבוע השלישי הוא השבוע בו תפלט\י אנחת רווחה ותתחיל\י ליהנות מתוצאות הניתוח. זהו בדרך כלל גם הזמן בו ניתן לחזור לעבודה עם המראה החדש.

הצלקות בדרך כלל הופכות עדינות ומחווירות עם הזמן, חלק מהן גם מוסתרות בתוך השער. תתבקש\י להימנע מפעילות פיזית\ספורטיבית, במשך כחודש לאחר הניתוח וכמו כן להימנע משתיית משקאות חריפים ורחצה באמבטיות חמות, ג'קוזי או סאונה. יש להימנע מחשיפה לשמש למשך כחצי שנה. במהלך כל תקופת ההחלמה וגם לאחריה תהיה\י במעקב צמוד ותקבל\י מענה על כל שאלה אשר תשאל.

סיבוכים אפשריים:

כאשר ניתוח פנים מתבצע על ידי כירורג פלסטי מיומן, הסיבוכים הם נדירים ביותר ואף זניחים. אך כמובן, כמו בכל ניתוח וגם בניתוח פנים, קיימים סיכונים מסוימים אשר חובה להזכירם: שטף דם גדול מהרגיל, אשר לעיתים מחייב ניקוז, או שמאריך את תקופת ההחלמה; פגיעה בעצבוב המוטורי של שרירי הפנים אשר בדרך כלל היא זמנית וחולפת; זיהום; צלקות עבות מהרגיל; ותגובות לחומרי הרדמה.