גינקומסטיה: חזה אצל גבר

השם גינקומסטיה הוא יווני ומשמעותו – שדיים כמו לאישה. 

 

מעט גברים פונים עקב תופעה זו לייעוץ, למרות שתופעת הגינקומסטיה היא שכיחה יותר ממה שחושבים – לכ 40% מהגברים ישנה דרגה זו או אחרת של גינקומסטיה. לא קיים הסבר מדעי אשר מניח את הדעת מדוע יש אחוז גדול של גברים עם גינקומסטיה. תרופות מסוימות יכולות לעודד זאת, כמו גם מחלות מסוימות. אצל גברים מעל גיל 50 שנה, בעקבות אי ספיקה של הורמוני האשכים, מופר יחס בין ההורמון הגברי להורמון הנשי, לטובת הנשי (אסטרוגן\אנדרוגן) ומופיעה דרגה של גינקומסטיה במידה זו או אחרת.

 

אצל רוב הגברים הצעירים, אשר מופיעים לייעוץ עקב גינקומסטיה אמיתית או משולבת עם שומן, לרוב בדיקות דם הורמונליות אינן מגלות חוסר איזון. בגינקומסטיה קיים עודף של רקמת שד, שומן או שניהם ביחד. גינקומסטיה בדרך כלל היא דו צדדית אך לעיתים מופיעה בצד אחד בלבד

 

לנערים בגיל ההתבגרות מופיעה נפיחות קלה וכואבת בשדיים אשר בדרך כלל חולפת ואינה דורשת ניתוח כלשהו. תופעה זו קרויה "גינקומסטיה של ההתבגרות" וקיימת בקרב 60% מהנערים בגילאי 14. תופעת גינקומסטיה זו חולפת מעצמה תוך 6 חודשים עד שלוש שנים ולא נותר מבחינתי אלא להרגיע את הנער ובעיקר את הוריו. גבר עם גינקומסטיה, בטרם שיוחלט לגביו על ניתוח, יעבור בירור ובדיקה על מנת שימצא מתאים.

 

טעות די נפוצה, בעיקר בקרב מנתחים אשר אינם מנוסים דיים בניתוח זה, היא כריתת יתר של הבלוטהכתוצאה מכך, נוצר המכתש המפורסם במרכז החזה, אשר קשה ביותר לתיקון. פגועי הגינקומסטיה, ולא משנה באם מדובר בגינקומסטיה אמיתית - בלוטה מאד מוגדלת, או פסאודוגינקומסטיה - אשר רובה שומנית, צריכים לדעת שבעייתם פתירה. גם אלו אשר להם שדיים נפולים יכולים להגיע לתוצאות משביעות רצון, למרות הצלקות עקב כריתת עודפי עור.

 

 

 

מועמדים המתאימים לניתוח גינקומסטיה:

גברים בריאים בכל גיל, בעלי יציבות נפשית, ובעלי מרקם עור גמיש, אשר סיכויו להתכווץ לאחר הניתוח טובים. אני מדגיש תמיד כי הניתוח איננו משמש חלופה לירידה במשקל אלא מטרתו לעצב את דופן בית החזה - במובן האסתטי.

 

המועמדים הפחות מתאימים לניתוח:

בעלי עודף משקל, אשר לא ניסו תחילה דיאטה; אנשים המרבים בשתיית משקאות חריפים, עישון או נטילת סמים; וספורטאים הנוטלים הורמונים אנאבוליים. בפני האחרונים אני מדגיש כי הפסקת נטילת ההורמונים קרוב לודאי תגרום לנסיגה בגודל השדיים.

 

הניתוח – התאוששות:

לניתוח גינקומסטיה יש שתי מטרות עיקריות: עיצוב החזה והשטחתו ובנוסף לבדוק באם אין ממאירות ברקמת השד אשר הוצאההניתוח מתבצע בהרדמה כללית, על בסיס של אשפוז יום ונמשך כשעה וחצי. במהלך הניתוח נשאבת כל רקמת השומן המיותרת מבית החזה ובהמשך לרוב נכרתת בלוטת שד, דרך חתך בקוטב התחתון של גבול העטרה, אשר נשלחת לבדיקת מעבדה. לאחר הניתוח צפויות נפיחויות ושטפי דם אשר נעלמים תוך מספר שבועות. ניתן לחזור לעבודה רגילה לאחר שבוע ולפעילות ספורטיבית לאחר חודש וחצי.

 

סיבוכים אפשריים:

סיבוכים לאחר הניתוח הם נדירים ובדרך כלל באם מופיעים - קשורים לריפוי הפצע. דימום, זיהום, הצטברות נוזלים, צלקות ושינויים בצבע העור (פיגמנטציה). תופעות אלו ניתנות לטיפול עד להחלמה מלאה. באופן זמני תחול ירידה בתחושת העור, אשר חולפת תוך מספר חודשים.