מתיחת בטן - מורה נבוכים

Tummy Tuck

השמנת יתר היא מחלה של המאה ה-21 וסביר להניח שמגמת ההשמנה תלך ותגבר מלווה בהשלכות חמורות של בריאות לאלו הסובלים ממנה, כפי שניתן לראות בקרב נוער. מסתבר וזהו נתון מדהים, כי בעולם המערבי 8 אחוז מקרב הילדים והנוער סובלים מהשמנת יתר. ולכן בסבירות גבוהה, ילד שמן יהיה גם מבוגר שמן.

שלא יבין הקורא שהסובלים מהשמנת יתר הם המועמדים לניתוח בטן. נהפוך הוא. אבל השמנים לרוב עולים ויורדים במשקל, דבר הפוגע באלסטיות של העור, גורם להשתפלות של דופן הבטן, מייצר עודפי עור אשר גורמים לדלקות ולפטרת, שרירי הבטן נחלשים, נוצרים בקעים והרניות ועוד. ובל נשכח שהשמנים "הכבדים", על מנת להציל את חייהם, חלקם עוברים ניתוחים שונים של "קיצורי קיבה", יורדים באופן דראסטי עשרות רבות של קילוגרמים במשקל וזה גורם לעודפים עצומים של העור הן בדופן הבטן והן במקומות אחרים בגוף. ואז הם פונים לניתוחים הקרויים פוסט-בריאטריים לסילוק העודפים. 

ניתוחי בטן ראשונים החלו להתבצע על ידי מנתחים כבר במאה ה-19. לאו דוקא מסיבות קוסמטיות, אלא עקב בקעים גדולים אשר תיקונם הסתייע מאד בידי המנתח לאחר כריתת עודף עור גדול וגילוי בקע בדופן הבטן. החתכים הניתוחיים השתנו גם לפי נסיון המנתח, עד שבשנות השלושים של המאה הקודמת באה הסכמה כי החתך האופטימלי יהיה רוחבי ובבטן התחתונה. גישה ניתוחית זו היא המקובלת גם בימינו. החל משנות החמישים ניתנה יתר תשומת לב לניתוחי הבטן ולכריתת עודפים התווספו תוספות שונות כגון עיצוב הטבור, חיזוק שרירים ובשנות ה -70 שאיבת שומן, אשר השפיעה בצורה משמעותית לטובה על התוצאות הקוסמטיות של ניתוח זה. מסתבר כי בארה"ב, החברות המבטחות ברפואה קורסות כספית בגלל ריבוי הניתוחים מסוג זה שהם יקרים להחריד ומלווים גם בתחלואה לא מעטה.

אבל יש לדעת כי שמן איננו מועמד טוב לניתוח בטן ועליו להשיל ממשקלו בטרם יגיע לניתוח. קבוצת השמנים לשעבר היא הקבוצה המאתגרת ביותר לניתוחי בטן קוסמטיים וגם הקשה ביותר למנתח. קבוצה נוספת גדולה היא בקרב הנשים אשר עברו הריונות ולידות וכתוצאה מכך בטנן נחלשה מאד ונוצרו אצלהן עודפי עור ברמה זו אחרת והמבקשות לשפר את תדמית גופן. לרוב מדובר בנשים בסביבות גיל הארבעים אשר החליטו לסיים את פרק ההריונות בחייהן והחלו לשים לב יותר לתדמית גופן. לרבות מהן יש קרעים בעור וזאת לא ניתן לשפר אלא על ידי סילוק עודפי העור אשר מתוכננים מראש טרם הניתוח.

קבוצה נוספת של הפונים לניתוחי בטן הם אותם נשים וגברים אשר יתכן ובעית עודפי העור אצלהם יחסית קטנה, אבל בטנם מצולקת וסובלת מבקעים שונים בגין ניתוחים רפואיים או קוסמטים קודמים. אין ספק כי הרמה מלאה של דופן הבטן מלמטה עד קשת הצלעות, אשר מגלה את השרירים והחיתוליות (כמקובל בניתוח מתיחת בטן מלא), מקלה באופן משמעותי על תיקוני הבקעים ומונעת יצירת חתכים וצלקות נוספות בעור. רופא מנוסה יודע שקבוצה זו נמצאת ברמת סיכון מוגברת לריפוי פצע בגלל הפרעה באספקת דם בגין הצלקות הקודמות וינקוט בכל האמצעים הנדרשים והטכניקות המתחייבות על מנת למזער את אותם הסיכונים.

לא מעט מקרב הפונים לניתוחי בטן סובלים מבעיות סיסטמיות, בעיקר מטבוליות ונוטלים תרופות שונות. חלקם סובלים מסוכרת, לעיתים לא מאוזנת, בעלי רמת שומנים גבוה בדם אשר משפיעה על כלי הדם והלב, חלקם סובלים ממחלות לב, בעיות הקשורות לוורידים עם אפשרות לתסחיפי קרישים ועוד תחלואות שונות. לפיכך, נדרשת רמת זהירות מהגבוהות ביותר כלפי המנותחים הללו. נדרש בירור מקיף, בקרה של התרופות אשר נוטלים, עם התייחסות מיוחדת למדללי דם ושיתוף פעולה עם מרדים לצורך התאמת ההרדמה. יש לשקול את כל הסיכונים והסיכויים של הניתוח ולא להכנע ללחצים וכאשר סיכוני הניתוח גבוהים - לדחות את הפונה.

יש לדעת גם, כי מדובר בניתוח גדול, אשר יש בו סיכונים מסויימים וכל אלו צריכים לעבור דיון עם המנותח הפוטנציאלי. במידה וכל כללי הזהירות נשמרים, הניתוח מתבצע במיומנות והמנותח נמצא במעקב צמוד של הרופא המנתח עד להחלמה מלאה, תוצאות הניתוח מלוות עם שביעות רצון מהגבוהות ביותר מצד המנותחים.

הקבוצות העיקריות של ניתוחי בטן:

 מתיחת בטן תחתונה הקרויה ניתוח מיני, mini-abdominoplasty, אשר מבוססת על ניתוח מתקן מהטבור מטה וניתוח abdominoplasty מלא אשר בו מתקנים את דופן הבטן במלואה, מקשת הצלעות עד גבעת- הוונוס.

שיטה אחרת, מבוססת על אנדוסקופיה,דהיינו, דרך חתכים קטנים בעור תופרים ומחזקים רק את שרירי הבטן ללא כריתת עודפים. שיטה זו מתאימה למעט אנשים ומיושמת לעיתים רחוקות.

שיטה אחרונה, אשר לה יישומים במקרים מאד מובחרים קרויה reverse abdominoplasty, החתך הניתוחי הוא עליון, רוחבי, ממש בקפל השדיים לכל אורכו.

כמו בכל ניתוח, בניתוח מתיחת בטן יש אפשרות לסיבוכים אשר קשורים בעיקר לתהליך ריפוי הפצע, אך על ידי תיכנון קפדני של הניתוח, נקיטת כל אמצעי הזהירות הנדרשים, סלקציה נכונה של מטופלים ומעקב רפואי צמוד, הסיכונים מתמזערים וניתן להגיע לתוצאות תפקודיות וקוסמטיות מעולות.