שאיבת שומן

Liposuction, Suction Assisted Lipectomy, Pressure Assisted Liposuction

שאיבת שומן הינה טכניקה ניתוחית בה מסלקים עודפי שומן תת-עוריים במקומות בלתי רצויים על מנת לעצב את צורת הגוף. מדובר בניתוח לכל דבר אשר מתבצע בבית חולים. חלו שיפורים רבים לאורך העשור האחרון בתחום שאיבות השומן. המיתוס אשר היה בעבר כי על ידי שאיבת שומן ניתן להיפטר מעודף משקל, חלף ונעלם מהעולם. לכן, אנשים בעלי השמנת יתר כללית אינם מועמדים טובים לניתוח ובאם ינותחו הרי שביעות רצונם מהתוצאות תהיה קטנה ביותר, באם בכלל.נקודה זו מוסברת היטב על ידי במהלך שיחת הייעוץ ואני ממליץ מאד לאנשים בעלי עודף משקל לנקוט בכל האמצעים האפשריים האחרים על מנת להגיע למשקל גוף נכון. בהגיעם למצב זה של משקל גוף תקין מתגלות כל הבליטות, העודפים, האי-סדירויות וגם המקומות שהדיאטה לא השפיעה עליהם. רק אז ניתן לנתח עם סיכויי הצלחה טובים."כמה שומן ניתן לשאוב?" זו שאלה שאני נשאל באופן קבוע.יש לדעת כי במהלך ניתוח שאיבת שומן, מופר, בצורה זו או אחרת, מאזן הנוזלים והמלחים בגוף. הרופא חייב לשלוט על מאזן זה בצורה מושלמת מבלי לסכן את המנותח. לפיכך, שאיבות שומן בסדר גודל של עד 5 ליטר (בערך 4.5 ק"ג) נחשבות סבירות, וכל שאיבה מעבר לכך, עלולה לפתח סיבוכים, לעיתים אף חמורים. הפעולה הניתוחית של "המסת שומן" כמעט וחלפה מן העולם ורוב המנתחים מבצעים שאיבות שומן אשר נמצאו בטוחות בהרבה יותר מאשר "ההמסה" על ידי אולטרא סאונד.

המועמדים המתאימים לשאיבת שומן

בעלי משקל גוף נורמאלי פחות או יותר, אשר להם בליטות ואי סדירויות אשר לא מושפעות על ידי דיאטה; בעלי בריאות טובה, הן פיזית והן נפשית; בעלי עור גמיש יחסית ואלסטי בעל סיכויים טובים להתכווץ; ובעלי ציפיות ריאליות לגבי מהלך הניתוח ותוצאותיו.יש לזכור כי שאיבת שומן לא תשפר מצב הקרוי "צלוליטיס". האזורים הניתנים לשאיבת שומן בטוחה הם: בטן, ירכיים, עכוזים, אזור הברכיים, שדיים, צוואר-סנטר, גינקומסטיה (שדיים אצל גברים).

פגישת יעוץ

פגישת יעוץ ממצה הינה חשובה ביותר! זאת בשל אי הבהירות הסובבת ניתוח זה בקרב הפונים. במהלך הפגישה, מעבר להתאמה הגופנית לניתוח, עלי להשתכנע כי רמת הציפיות של המועמד הינה ריאלית. יישאלו שאלות לגבי היסטוריה רפואית, ניתוחים קודמים ורגישות לתרופות. מעשנים ידרשו להפסיק לעשן, יינתנו הוראות לאחר הניתוח ותיקבע תכנית לביקורות.

הניתוח וההתאוששות

ניתוח שאיבת שומן יכול להתבצע בשלושה סוגי הרדמה: כללית, אזורית או אפידוראלית. סוג ההרדמה נקבע במהלך פגישת הייעוץ. זמן ממוצע של ניתוח הוא כשעתיים, למרות שכאשר מדובר בניתוח באזור קטן, הוא יכול להמשך כ-30 דקות בלבד. עם זאת, הניתוח יכול להתארך גם למספר שעות כאשר מדובר בניתוחים משולבים.במהלך הניתוח מבצעים חתכים קטנים של כ-0.5 ס"מ במקומות מוסתרים (כמה שניתן) ודרך החתכים הללו מחדירים צינוריות מתכת בגדלים וסוגים שונים אשר מחוברים למכונת ואקום (מעין "שואב אבק" גדול).

"דוקטור, אז כמה שומן תוציא לי?"

ברוב המקרים אני מסביר כי פחות חשוב כמה שומן אני מוציא וחשוב יותר כמה שומן אני משאיר. אני מביא כדוגמא את הפסל אשר מספקים לו אבן גולמית ואומרים לו, תעשה לי פסל. מה שהפסל מסלק מהאבן עם האיזמיל – אין לו חשיבות. חשוב מה הוא מותיר.עם סיום ניתוח בהרדמה כללית ההתעוררות היא מיידית. התאוששות מההרדמה נמשכת כשעה בחדר התאוששות ובדרך כלל נשארים להשגחה של עד 24 שעות. יש ללבוש בגד אלסטי אשר מותאם לאזורים שנותחו למשך כשלושה שבועות. באופן כללי, אני מעודד לחזור כמה שיותר מהר לפעילות רגילה על מנת למנוע סיבוכים הקשורים לשכיבה ממושכת במיטה. שטפי דם ונפיחויות הן חלק בלתי נפרד מהניתוח אך תופעות אלו נעלמות תוך 5-6 שבועות ואז ניתן גם לחזור לפעילות ספורטיבית מלאה.

סיבוכים אפשריים

ניתוח שאיבת שומן מוגדר כניתוח בטוח, במידה והוא מבוצע על ידי מנתח פלסטי מומחה אשר מקפיד על כל עקרונות הכירורגיה הנכונה. בחלק מהמנותחים תופיע הצטברות נוזלים, אי סדירות של השומן וירידה בתחושת העור, שהינה לרוב זמנית. פגיעה באיברים חיוניים, תסחיפי שומן או קרישי דם לריאות ואיבוד דם קיצוני הינן תופעות נדירות ביותר.

תוצאות

ההחלמה לאחר שאיבת שומן הינה תהליך הדרגתי. אין לצפות להיראות טוב באופן מיידי. אך משבוע לשבוע חל שיפור ומתגלה הצורה הפרופורציונאלית החדשה של הגוף. הרוב המכריע של המנותחים מגלה שביעות רצון גבוהה, הם מרגישים נוח יותר בלבוש צמוד וחלה עליה רבה בביטחון העצמי עקב תדמית גוף משופרת.