הגדלת חזה

 

הגדלת חזה הינו הניתוח הקוסמטי הנפוץ ביותר בקרב נשים אשר מעונינות לשפר את צורת שדיהן. שדיים הם סמל בולט, תרתי משמע, לנשיותה ומיניותה של האישה. "מהו הגודל האופטימאלי?" - זוהי החלטה אישית ביותר ומובאת לדיון עם הרופא המנתח. 

בשנות עבודתי הרבות כמנתח פלסטי, שמעתי בקשות אין ספור ותמיד אני מופתע מחדש ממקוריות השאלות של הפונות בנושא הגדלת חזה. על פי ניסיוני לא קיימות שתי נשים אשר ציפיותיהן ודרישותיהן לגודל החזה זהות. לכן, מקדיש אני לא מעט זמן, מעבר להסברים הרפואיים והטכניים, להבנת ציפיותיהן של הנשים ("מה הנשים רוצות?"). הבנת ציפיותיהן של המועמדות לניתוח הגדלת חזה, היא אבן יסוד להצלחה ולשביעות רצונן העתידית. הסיבה העיקרית שנשים פונות לבצע ניתוח הגדלת חזה, היא כמובן הגודל הלא מספק. אך ישנן גם סיבות אחרות כגון אסימטריה (שדיים בגודל שונה), חוסר התפתחות מולד של השדיים, ריקנות ורפיון השדיים עקב הנקה וגיל, לאחר כריתה חלקית או שלמה של השד בגלל גידול ועוד. 

כיצד מתבצע הניתוח?

החתך בעור, לצורך החדרת המשתל (טעות נפוצה הינה לקרוא למשתל הסיליקון "שתל"), יכול להתבצע במספר מקומות בשד ובסמיכות לשד: בקפל התחתון של השד, בקוטב התחתון על גבול העטרה, בבית השחי ואף בטבור.

כל שיטה – יתרונותיה וחסרונותיה. השיטות המקובלות ביותר הן שתי הראשונות שציינתי לעיל, למרות שאינני פוסל גם את האחרות. בפגישה המקדימה נושא זה עולה לדיון משותף יחד עם נושאים אחרים, ומוסברים כל הסיכויים והסיכונים הכרוכים במיקום החתך בעור ומיקום המשתל (מעל או מתחת לשריר). מיקום המשתל, באם מעל או מתחת השריר, נקבע לרוב על פי מבנה השדיים ומסת השד. צורת המשתל, באם בפרופיל גבוה, בינוני או משתל אנטומי, עולה לדיון ונבחר המשתל המתאים לצורת השדיים, מבנה הגוף וציפיותיה של האישה.

לרוב אני משתמש בשתלי סיליקון ג'ל בסמיכות בינונית-גבוהה. כאשר מסת השד יכולה לספק ריפוד טוב למשתל, נוטה אני למקם את השתלים מעל השריר. הטענה שהייתה בעבר כי הכנסת משתל בעומק, מתחת לשריר החזה, תפחית את שכיחות ההתקשות, התבררה כלא נכונה כאשר משתמשים במשתלים מהדור החדש.

מיקום בלתי מבוקר של משתל מתחת לשריר אצל אישה אשר לה שדיים על גבול הנפילה, תביא לצורה קוסמטית בלתי רצויה בעתיד הנקראת DOUBLE BUBBLE - שד עליון הנוצר עם המשתל התקוע מתחת לשריר והשד הטבעי ממשיך בנפילתו בשל כוח הכבידה.

סיבוכים אפשריים: דימום, זיהום, שינויים בתחושה, התכווצות הקופסית (התקשות), אסימטריות והצטלקות מוגזמת. אין באלו לסכן את בריאות האישה, אך לעיתים יש צורך בטיפול יותר ממושך או בביצוע ניתוח מתקן. כמו כן, לעתים ההחלמה תהיה יותר איטית. בעבודות אין ספור אשר נעשו במהלך העשור האחרון, לא נמצא שום קשר בין הגדלת שדיים עם משתלי סיליקון ושכיחות יתר של סרטן השד אצל האישה. כמו כן לא נמצא קשר בין הגדלת שדיים עם משתלי סיליקון ג'ל והופעת מחלות ראומטיות.

הניתוח והתאוששות

הניתוח מתבצע בהרדמה מלאה, ונמשך כשעה. המשך ההתאוששות מההרדמה היא בחדר התאוששות בהשגחת רופא מרדים. לאחר מכן המנותחת תועבר למחלקה לאשפוז יום או להשגחה עד למחרת. לאחר הניתוח, השדיים יהיו רגישים למגע וכואבים, אך הכאב ניתן לשליטה על ידי משככי כאבים. נפיחויות ושטפי דם (קלים) הן תופעות שכיחות לאחר הניתוח וחולפות תוך מספר שבועות. כיומיים לאחר הניתוח ניתן לרחוץ את השדיים בעדינות עם מים וסבון. אינני נוהג לתפור את הפצע מבחוץ, אלא מבפנים, כך שאין צורך בהוצאת תפרים (הם נמסים מעצמם). ניתן לחזור לעבודה תוך מספר ימים ולפעילות ספורטיבית לאחר כחודש וחצי. יינתנו הוראות מפורטות כיצד לנהוג בבית, מהו משטר התרופות, מועדים לביקורות ועוד.