שאיבת שומן (LIPOSUCTION) - כל מה שרצית לדעת ולא ידעת את מי לשאול

שאיבת שומן הוא אחד מהניתוחים הפלסטיים הפופולריים ביותר אחרי ניתוחי אף והגדלת שדיים.בארה"ב  הוא אף יותר מבוקש מאשר בארצנו ועל פי סטטיסטיקה אשר פורסמה  לאחרונה בשנת 2000 בוצעו שם למעלה מרבע מיליון ניתוחים מסוג זה. אז למה לשאוב שומן מהגוף? כי חושקים בגיזרה מחמיאה יותר, רוצים להראות טוב יותר ואולי להצליח יותר בחיים. בעולם המערבי היופי הוא מפתח חשוב להצלחה.בחברה אשר בה יופי נמדד על פי גיזרתו וגילו של האדם,אין זה פלא כי אלפי אנשים רודפים אחרי"המראה המושלם" ופונים לשאיבות שומן. לטרנד הזה תורמת לא מעט המולטימדיה ובעיקר אתרי השונים.ניתן לעצב את הגוף בניתוח שאיבת שומן באיזורים שונים בגוף כגון סנטר, בטן, ירכיים, ישבן וגב.וכאן חובה להדגיש שוב, לעצב את הגוף ולא להשיל קילוגרמים ממשקל הגוף גרידא.וגם באה ממני האזהרה הראשונה. ניתוח אגרסיבי בו המנתח נכנע לדרישות המנותח יכול להסתיים  בתחלואה קשה ואף במוות. הזלפת נוזלים רבים לגוף, איבוד רב של ריקמת שומן, חומרי אילחוש בכמות גדולה, איבוד רב של דם יכולים "לשגע" את הגוף בצורה כזו שיצא מהאיזון ויחלה קשות.

 לכן חשוב לזכור כי בניתוח קוסמטי של שאיבת שומן, פחות חשוב מה שואבים וזורקים וחשוב יותר מה משאירים. מה עושים בניתוח.מסמנים את האיזורים הבולטים והמפריעים ובהרדמה זו או אחרת, דרך חתכים קטנים בעור מחדירים צינורית ובתנועה הלוך ושוב ובתנועת מניפה מסלקים את העודפים. כך מפסלים את הגוף. הניתוח הוא מכני והמנתח חייב להיות בכושר טוב  למרות שניתן להעזר גם במכשיר חשמלי המחובר לצינורית היוצר תנודות ומקל על  הפעולה. "המסת שומן" כמעט חלפה מהעולם וזאת מהסיבה שעד היום הבטיחות שלה לא הוכחה. אין ספק כי ישנם מאות אלפי מנותחים אשר עברו שאיבת שומן בהצלחה רבה וללא סיבוכים.לפיכך צריך לחפש דוקא את הסיפורים על מנותחים שהמזל לא האיר להם פנים. כאן מדובר לרוב באנשים אשר "כופפו את יד המנתח" ונתנו לו הצעה שאיננו יכול לסרב. להשיל משקל באמצעות השאיבה.רוב האנשים , בגלל פרסום מוטעה או מטעה, חושבים ששאיבת שומן הינה פעולה ניתוחית פשוטה.הם לא יודעים או לא רוצים לדעת, כי מדובר בניתוח בכל דבר עם כל הסיכונים והסיכויים הכרוכים בו.לכן מנתח פלסטי , בעל ידע, בעל ניסיון ובעל מוסר- לא יסכים לנתח כל אחד. בחירה נכונה של מנותחים  היא מפתח להצלחה ותרופת פלא להמנעות מהתדיינויות בבתי המשפט. בארה"ב  יותר מאשר בישראל, מתבצעות פעולות כירורגיות שונות ומשונות בקליניקות פרטיות של רופאים ולא חלה עליהם חובת דווח במידה  ולא הכל הלך כשורה. בישראל המצב הוא שונה ולרוב סיבוכים, תחלואה ומקרי מוות מדוווחים לרשויות הבריאות עדיין, היות והזכרתי בפתיח שמדובר בניתוח לכל דבר,  לא מומלץ כי ניתוחי שאיבת שומן, גם ברמה בינונית יתבצעו בקליניקות אשר לא מצויידות בדרך כלל בכל האמצעים הדורשים טיפול נימרץ או החיאה. אחת הסכנות הגדולות בניתוחי שאיבת שומן  היא הזלפה בלתי מבוקרת של כמויות גדולות של נוזלים טרם השאיבה. המנותח עלול "לטבוע" בנוזלים אלו והלב אשר אינו מסוגל לעמוד– יקרוס. תנועה לא נכונה של מנתח המחזיק בידו צינורית של נירוסטה עלולה להחדירה לחלל הבטן ולנקב מעי.מצב זה הוא בגדר של  חרום רפואי ובאם לא יאובחן ויטופל מהר – יסתיים בוות עקב זהום מפושט בחלל הבטן. זהומים הם סיבוך נדיר בשאיבות שומן, אך כאשר  מופיע זהום, הוא יכול להתפשט במהירות  כמו אש בשדה קוצים , לפגוע ברקמות ובמערכות שונות של הגוף , לגרום לאלח דם ולעיתים למוות. בעיות נוספות פחות חמורות במובן הרפואי אשר יכולות להתעורר בגין הניתוח הן פגיעה בשלמות העור, קרישי דם, פגיעות עיצביות ועוד.

מוות במהלך שאיבת שומן: מקרי מוות בקרב מנותחי שאיבות שומן עלולים להופיע עקב מספר סיבות: קריש דם עלול להופיע בעורקים העמוקים של האגן או הרגליים – מדובר בתופעה אשר עלולה להופיע במהלך כל ניתוח, ולא תמיד ניתן למנוע אותה; ניקוב הסרעפת או המעיים, כאשר האחרון הינו המסוכן יותר מבין השניים. במידה ורופא מנתח מנקר את מעייו של מנותח, והדבר אינו מתוקן תוך יממה או שתיים, סיכויי התמותה של המנותח גדלים בצורה משמעותית ביותר. הרופאים הינם למעשה סומא בעודם מבצעים את הניתוח, כיוון שאין ביכולתם לראות מה נמצא ממול לקנולה; הלם, או דילול הדם, גם עלולים להביא למותו של הפציינט. לרוב זה קורה כאשר מחדירים ומוציאים כמויות נוזלים אדירות מגופו של מנותח; לבסוף, למרות שלא קיימות עדות מוצקות, ישנו חשש בקרב מנתחים כי שימוש מוגזם בלידוקיין (חומר ההרדמה) עלול להרוג את המנותח. מחקרים מגלים כי אנשים אשר תפקוד הכבד שלהם אינו נורמלי, ואשר נוטים לשתות כמויות גדולות של אלכוהול, נמצאים בקבוצת הסיכון כיוון שלא יוכלו "לעכל" את חומר ההרדמה כראוי.

אז למי מתאימה שאיבת שומן?

אנשים רבים מפתחים מצבורי שומן "עקשניים" באזור הישבן, הירכיים העליונות, או ה"טיירים" הידועים לשמצה, אשר לא נעלמים, אפילו לאחר דיאטות והתעמלות. למרות שרוב האנשים היו מעוניינים לעצב מחדש את גופם בצורה זו אחרת, לא כולם מתאימים לניתוח שכזה. שאיבת שומן נועדה לעצב את הגוף, לא להורדת משקל, ואינה מהווה חלופה לדיאטה מסודרת והתעמלות מבוקרת. אך מה קורה עם אותם אנשים הסובלים מבעיות משקל כאלו ואחרות אשר מעוניינים בביצוע שאיבת שומן? לאחר ביצוע הניתוח, אנשים אלו עלולים להיתקל בבעייה חדשה ולא רצויה, ולרוב גם לא צפויה – חזרתם של משקעי שומן, אבל באיזורים אחרים של הגוף. ניסויים בחיות הראו כי כאשר מסירים מצבורי שומן משמעותיים מאיזור אחד, שומן הגוף גדל באיזור אחר. הסיבה טמונה בהורמון המיוצר בתאי שומן, לפטין LEPTIN. ככל שיש לך יותר שומן, אתה מייצר יותר לפטין. במידה ומסירים כמות גדולה של שומן, ישנה צניחה בכמויות הלפטין בגוף. ניסויים בחיות הראו כי צניחה זו מובילה לצריכת מזון מוגברת והימנעות מפעילות, עד למתי שרמות הלפטין בגוף עלו בחזרה.

מנותחים הסובלים מהשמנת יתר, אשר שואבים מתוכם כמויות שומן גדולות נחשפים בפני כמות אדירה של סיבוכים לאחר הניתוח. אותם אנשים מנסים "לפצות" על אובדן תאי השומן בגופם, ולכן השומן הולך לאיזורים בהם עדיין קיימת כמות גדולה של שומן – איזורי הצוואר והבטן העליונה. בנוסף, הסיבות אשר גרמו להצטברות שומן בבטן מלכתחילה לא יפתרו עקב שאיבת השומן, ולפיכך ניתוח זה לא יתרום רבות למצבו של אותו אדם, לאורך זמן.

שאיבת שומן אצל אנשים הסובלים מהשמנת יתר הינה מתכון בטוח לאסון. ככל ששואבים יותר נוזלים, שומן, דם ורקמות מגופו של המנותח, כך גובר הסיכון כי אותו אדם יתייבש ויסבול מחוסר איזון אלקטרוליטי. כאשר אתה מסיר שישה, שמונה ואפילו עשרה ליטרים של נוזלים ושומן מגופו של בן-אדם, אתה פשוט מזמין אסון. שאיבת שומן אינה מיועדת למזער את מידות גופו של אדם בצורה דרסטית.

הדעה הרווחת בקרב מומחים היא שהמועמד האידיאלי לשאיבת שומן הינו גבר או אישה בוגרים, בני 30-50, במצב בריאותי טוב, בעלי עור גמיש, בעלי ציפיות ריאליות, אשר ערכו דיאטות וביצעו התעמלות על מנת להשיל קילוגרמים עודפים ומעוניינים בהליך מצומצם לעיצוב הגוף.

ממה להיזהר?

כל אדם אשר שוקל לבצע שאיבת שומן צריך לברר מה הן האפשרויות העומדות בפניו ולהפעיל שיקול דעת רב בבחירת רופא מנתח. שאיבת שומן אולי נשמעת כמו הליך רפואי פשוט, אך כאשר היא מבוצעת על ידי רופאים לא מיומנים, היא יכולה להוות סיכון משמעותי לבריאותו של המנותח. בעיה נוספת היא שכל אחד אשר לו תואר ברפואה יכול לבצע שאיבות שומן, אפילו אם את הכשרתו הוא קיבל ב"קורס מזורז" של אחד.יתכן וכולם נלחמים בשומן עודף, אבל לא תמיד שאיבת שומן היא הנשק האולטימטיבי להשגת אותו גוף חטוב ונחשק.והיה והחלטת...

  • היה בעל ציפיות ריאליות.
  • שאיבת שומן מיועדת לעיצוב הגוף ולהסרת משקעי שומן קטנים יחסית. באופן כללי, מדובר באנשים בעלי עודף משקל קל, הנמצאים במרחק 30% ממשקל גופם האידיאלי.
  • בחר ברופא מומחה.
  • אל תהסס לבקש לראות תעודות אשר מעידות על הסמכת הרופא לבצע ניתוח שכזה (לעתים רופאים רשאים לבצע כל מיני ניתוחים, אבל לא שאיבות שומן). במידה והניתוח מבוצע במשרד, בקש לראות הוכחה כי המשרד מוכר על ידי משרד הבריאות.
  • מסור את כל פרטי ההיסטוריה הרפואית שלך, תוך פירוט תרופות הנלקחות, ואפילו תוספי מזון למיניהם.
  • אל תהסס לשאול את הרופא שאלות אודות הניתוח – ווודא כי אתה מבין את ההבדלים בין סוגי שאיבות השומן הקיימות. אם הרופא לא מסוגל לענות על שאלותייך, או פוטר אותן כלא חשובות – מצא לך רופא אחר!
  • הבן באיזה חומר הרדמה ומהו סוג ההרדמה בו ישתמשו הרופאים וודא כי צוות מוסמך יבצע אותו.
  • שאל שאלות אודות הפעולות הנדרשות לפני ואחרי הניתוח וודא כי הנך מבין את כל הסכונים הכרוכים בו.