בוטוקס, לא רק לקמטים

השימוש ברעלן של קלוסטרידיום בוטוליניום מסוג A, הקרוי בוטוקס למטרות קוסמטיות, הפך להיות נפוץ ביותר ויעילותו איננה מוטלת בספק. קהל צרכני הבוטוקס הוא רחב ביותר, מזריקי הבוטוקס הם רופאים כמעט בכל המקצועות ואף רופאי השיניים. יש בכך סכנה מסויימת, היות והזרקת בוטוקס דורשת מיומנות וידע אנטומי ולכן שומעים פה ושם על  סיבוכים כגון צניחת עפעף למשך חודשים, שיתוק שרירי הפה ובמקרים חמורים אף שיתוק של מערכת הבליעה, כאשר הבוטוקס מוזרק בצורה לא נכונה באיזור הצוואר. 

פעילותו של הבוטוקס המוזרק היא לשתק שריר. הוא משפיע על חיבור בין השריר לעצב שמספק אותו ומונע הפרשת אצטילכולין במה שנקרא סינפסה. כתוצאה מכך נוצר שיתוק זמני באותו שריר או חלק של השריר. הבוטוקס איננו משפיע על העור. הוא יכול להשפיע על אלמנטים בתוך העור כגון בלוטות זיעה ולהביא להפסקת הזעת יתר. חשוב לדעת שהעור אשר התקמט במהלך השנים מושפע מהשרירים אשר מתחתיו. ולכן ההרפיה של השריר באמצעות הזרקת הבוטוקס משחררת בעקיפין את העור המכווץ ומשפרת משמעותית את הקמטוטים. 

לכאורה פעולה פשוטה, אך זאת למראית עין. הזרקה לא נכונה תגרום לסיבוכים, או לחילופין לא תביא לתוצאה הקוסמטית אשר לה מצפים. לבוטוקס יישומים רבים נוספים וחשובים ביותר: לדוגמא, מקרים רבים של פזילה ניתן לתקן על ידי הזרקת החומר לשריר אשר מכווץ יותר וכך להביא לשווי משקל בין השרירים ולבטל את הפזילה (כמובן שלזמן קצוב). לבוטוקס שימוש חשוב ביותר במקרים של כיווץ שרירים, לדוגמא, בשיתוקים ספאסטיים. 

ראוי לציון השימוש המוצלח בבוטוקס באותם אנשים בעלי פנים מרובעים, הודות לשרירי לחי מכווצים יתר על המידה. מדובר בשריר הקרוי מסטר (MASSETER), אשר נמצא בשני הלחיים, בעומק. ההזרקה מחלישה את השרירים תוך כ-20 ימים והפנים מקבלות צורה יותר אסטטית ופחות יוצאת דופן. שוב, מדובר בפתרון לזמן קצוב, היות ובמהלך מספר חודשים, כחצי שנה בממוצע, אפקט הבוטוקס פג. פעולה מינימליסטית זו, אשר דורשת ידע טוב באנטומיה של הפנים, נתנה מענה טוב ולעיתים אף למעלה מהמצופה.