ניתוחים פלסטיים קוסמטיים בקרב נוער ומתבגרים

לבני נוער אשר מעוניינים לעבור ניתוח פלסטי בדרך כלל יש מניעים ומטרות שונות ממבוגרים.

 

לעתים קרובות, המתבגר יבקש לעבור ניתוח על מנת לשפר תכונות פיזיות אשר הוא מרגיש כי הן מוזרות או פגומות, וכי במידה ולא יטפל בהן בזמן, הן ילוו אותו בבגרותו. בעוד שבני נוער עוברים ניתוחים פלסטיים על מנת להשתלב בסביבתם, מבוגרים נוטים לעבור ניתוחים פלסטיים דווקא על מנת להתבלט. בדרך כלל בני נוער מעוניינים לתקן את אפם ה"נשרי", אוזניהם הבולטות, חזה הגדול יתר על המידה או הא-סימטרי, ולהעלים פצעי אקנה וצלקות. ברוב המקרים, הביטחון וההערכה העצמית של מתבגרים אשר עוברים ניתוח פלסטי מתקן עולים. על מנת לסבר את האוזן, על פי סטטיסטיקות של ה-ASPS (American Society of Plastic Surgeons), בשנת 2003, למעלה מ-331 אלף ניתוחים פלסטיים בוצעו על מנותחים מתחת לגיל 18 (נתונים אלו, ובהמשך המסמך, מתייחסים לניתוחים פלסטיים בארה"ב בלבד). לא כל בן/בת נוער המעוניין/ת לעבור ניתוח פלסטי עומד בהכרח בקריטריונים. על בני הנוער להפגין בגרות רגשית והבנה מלאה אודות מגבלות הניתוח.

פרצוף מפורסם ויוזמה אישית

מאז שניתוחים פלסטיים החלו להופיע בתכניות טלוויזיה, כגון "אני רוצה פרצוף מפורסם" (“I Want a Famous Face”), כירורגיים פלסטיים הזהירו את בני הנוער והוריהם כי עליהם לזכור שניתוח פלסטי הינו ניתוח לכל דבר, שאמנם טומן בחובו יתרונות רבים, אך גם כולל סיכונים מסוימים. לבני נוער צריכות להיות ציפיות ריאליות אודות הניתוח ותוצאותיו. עליהם לשמור מרחק מרופאים הטוענים כי ביכולתם לגרום להם להיראות כמו מישהו אחר. לכל אדם ישנם תווי פנים ומבנה עצמות שונה ויחודי, אשר משפיע רבות על תוצאות הניתוח. אין הסכמה כוללת ופורמלית, או נייר עמדה ברור, בעניין ניתוחים פלסטיים-קוסמטיים בקרב בני נוער ומתבגרים מתחת לגיל 18. גם הכירורגים הפלסטיים המחמירים ביותר בניפוי מועמדים צעירים מאד, אינם כבולים בשום נורמה מחמירה של האיגודים השונים לכירורגיה פלסטית וקוסמטית.

 

על כן, חשוב לשמור על קשר משולש חזק בין ההורים, המועמד הצעיר לניתוח והרופא המנתח. שלושה תנאים צריכים להתקיים לפחות, על מנת להגיע לתוצאות הטובות ביותר: הנער או הנערה צריכים ליזום את הבקשה לניתוח קוסמטי ובשום אופן לא הוריו או מישהו מסביבתו. בקשתם צריכה להיות קבועה, לאורך זמן ולא חפוזה. למתבגר צריכות להיות ציפיות ריאליות והבנה לגבי התועלת והמגבלות של הניתוח הפלסטי וההשפעה של הניתוח על אורח חייו. חייבת להיות בגרות נפשית בהתאם לגיל לפחות. זהו אלמנט חשוב ביותר, אשר יעזור למתבגר להבין את הסיכונים והסיכויים של הניתוח ולהתמודד עם כאב וסבל לאחר מכן. מתבגרים בעלי יציבות נפשית מעורערת, הנוטים למצבי רוח, צריכת אלכוהול/סמים או הסובלים מדכאונות - יש לדחות אותם על הסף ואין פסול, באם יש ספק, לדרוש יעוץ פסיכולוגי. למתבגרים לרוב יש מוטיבציה שונה ממבוגרים ביחס לניתוח פלסטי-קוסמטי .

 

ניתוחים קוסמטיים נפוצים בקרב בני נוער

Rhinoplasty (ניתוח אף): ניתן לנתח את האף על מנת ליישר את גשר האף, להסיר בליטה הצורמת לעין, לשנות את צורת קצה האף או לפתוח את דרכי הנשימה האפיים. בדרך כלל, לא נהוג לבצע ניתוח שכזה לפני שהאף מתפתח לחלוטין (אצל בנות בגיל 16 עד 17, ואילו אצל בנים מגיל 17 עד 18). בשנתיים האחרונות, 50 אחוזים מכלל הניתוחים הקוסמטיים היו ניתוחי אף.

 

Otoplasty (ניתוח אוזניים): זהו ניתוח מתקן לאוזניים בולטות, אשר במהלכו מקרבים את אפרכסות האוזניים לקרקפת. ניתן לבצע ניתוח זה בכל עת לאחר גילאי חמש עד שש. בשנת 2003 היווה משקל ניתוח זה מכלל הניתוחים הקוסמטיים בקרב בני נוער למעלה מ-20 אחוזים (בארה"ב).

 

תיקון א-סימטריות בשדיים: כאשר שד אחד גדול משמעותית מהשד השני ניתן לתקן את ההבדל על ידי הקטנת השד הגדול, הגדלת השד הקטן או שילוב של השניים.

 

הגדלת שדיים: ניתן לבצע הגדלת או שיחזור חזה, תוך שימוש במשתלים שונים, בקרב נשים בנות 18 ומעלה. נערות רבות שחושקות בניתוח זה סובלות משד אחד הגדול יותר מהשד השני. לעתים ההבדל הוא בסדר גודל של מידה אחת שלמה בחזייה. מצב זה קרוי "א-סימטריה של השדיים". על ידי הכנסת משתל בשד הקטן יותר, ניתן להשיג סימטריה טובה בין שני השדיים.

 

הקטנת שדיים: בנות נוער רבות סובלות ממצוקה פיזית ופסיכולוגית עקב שדיים גדולים יתר על המידה - בעייתן יכולה להיפתר באמצעות הקטנה כירורגית של השדיים. במידה וקיימת הפרעה משמעותית, ניתוח הקטנה בא בחשבון, אך יש לשתף בהחלטות אנשי מקצוע פסיכולוגים.

 

טיפול באקנה ובצלקות הנגרמות עקב אקנה (חטחטים): ניתן לשלוט בהתפרצויות אקנה באמצעות תרופות מודרניות. בנוסף לנתינת מרשמים, מנתחים פלסטיים יכולים לתקן צלקות אקנה על ידי החלקת העור באמצעות לייזר או טכניקת שיוף הנקראת dermabrasion. דרך נוספת לטיפול באקנה היא באמצעות קילופים כימיים או שימוש במכשיר לייזר.

 

הקטנת שדיים של בני נוער (Gynecomastia): זוהי תופעה מטרידה אשר יוצרת סטיגמה חברתית קשה בקרב נוער ומתבגרים. לכן, לאחר בירור רפואי, הכולל פרופיל הורמונלי, סיווג הגינקומסטיה והתרשמות מבגרותו הנפשית של המועמד, ניתן לפתור את הבעייה בפשטות יחסית באמצעות ניתוח.