ניתוחים פלסטים-קוסמטים בעולם המוסלמי

גם בזכות המדיה האלקטרונית, החשיפה והמודעות לניתוחים פלסטיים ובעיקר קוסמטיים זינקה בצורה מרשימה בכל העולם. התופעה הזו לא פסחה על בני/בנות-דודינו בעולם המוסלמי. אמנם כאשר מדובר במדינות מוסלמיות אדוקות, עדיין אין מדובר בתופעה כמו בעולם המערבי, אך יש התפתחויות ואפילו מעניינות. הדוגמאות הטובות מבחינתי הו סעודיה ואיראן. במדינות כמו ירדן, מצרים, לבנון, סוריה ויותר מערבה במדינות מאגרב, אין יחודיות מובהקת כאשר מדובר בניתוחים פלסטיים קוסמטיים. לנו, למנתחים פלסטיים בישראל, יוצא אף לא מעט לפגוש את ידידנו הפלסטיקאים מארצות ערב בכנסים בינלאומיים שונים. לפני מספר חודשים קבוצה גדולה של ישראלים השתתפה בכנס מעניין אשר היה בקזבלנקה במרוקו. אך בסופו של דבר, הרושם הוא שכולם יודעים על כולם ומבצעים את כל מגוון הניתוחים שאנחנו מבצעים בישראל וכמובן גם בשאר העולם המערבי.

מה קורה באיראן?

איראן הפכה להיות בירה עולמית במספר ניתוחי האף אשר מתבצעים במדינה זו. ברחובות טהרן סובבות אלפי צעירות עם גבס קטן על אפם המבצבץ מהרעלה. על פי הפרסומים, ברפובליקה האיסלמית של איראן מבצעים את כמות ניתוחי האף שהיא הגבוהה בעולם. בשנים האחרונות גם ניתוחי סנטר וקעקוע גבות הפכו להיות פופולאריים, אך ניתוחי אף מחזיקים את הגביע. ניתוח אף בקרב צעירות, אך פה ושם גם צעירים, הפך להיות סמל לסטטוס חברתי. באיראן יש 115 מנתחים פלסטיים מומחים וידיהם עמוסות עבודה בניתוחי אף. לא מעט הסברים ניתן לתת לטרנד הזה. סביר להניח כי הסיבה העיקרית היא קוד הלבוש הנוקשה של מדינה מוסלמית אדוקה. מה שהצעירות יכולות לחשוף אלו הן הפנים היות ושאר הגוף מכוסה בבגדים ולכן אף מתוקן ויפה הוא הדבר היחיד שהן מסוגלות להראות. האייטולות הרימו ידיים, שיפוצי האף נעשים בהמוניהם ומסתבר גם בקרב האליטה הדתית והפוליטית. לפחות את זה לא ניתן לעצור. מגדילה לעשות גם העיתונות המקומית ומעלה את הגימיק של ניתוחי האף בכותרות העיתונים. יש כתבות בהן אולי בהומור ובקריצת עין כותבים שיש גם כאלו שלא עברו בכלל ניתוח אך בגל זאת מבעד לרעלה רואים גבס קטן או פלסטיק אשר רומז - גם אני עברתי ניתוח אף. אין מבצעים כמעט ניתוחים קוסמטיים אחרים לעיצוב הגוף או הפנים במדינה זו, ואם אמנם כן, חס מלהזכיר בפרהסיה שמא משמרות הדת יכנסו לפעולה.

ומה בסעודיה?

פחות או יותר המצב דומה, אלא שניתוחי שאיבת שומן גם הם פופולארים. יש יחסית מעט מנתחים פלסטיים שהם סעודים במקור. רוב המנתחים הפלסטיים הם דווקא עולים חדשים וותיקים ממדינות מזרח אסיה אשר התאזרחו בערב הסעודית. אינני יודע בודאות, אך מקנן בי החשד שרוב הניתוחים הפלסטיים הקשורים לשאיבת שומן מיושמים כתחליף לדיאטה ולאו דוקא על פי הקריטריונים שקבענו בעולם המערבי. מבצעים בסעודיה למעשה ניתוחים פלסטיים וקוסמטיים מגוונים על אף איסורי הדת והמגבלות אשר מציבים פקחי הכשרות המוסלמים. יתרה מזה - הפלסטיקאים הסעודים מפרסמים עצמם בעיתונות ובמדיה (גם מערבית) כספקים של שירתוי ניתוחים פלסטיים במחירים שווים לכל נפש. אגב, תופעה זו איננה פוסחת על נסיכויות כמו כווית, קטאר, האמירויות וגם מדינות מוסלמיות הרבה מערבה כגון טוניסיה, אשר מעודדות תיירות פנים ממדינות מערב לצורך ביצוע ניתוחים פלסטיים. מעין עיסקות חבילה – הכל כלול. במדינות כמו סוריה ולבנון ישנם מנתחים פלסטיים אשר מבצעים את רוב הניתוחים הקוסמטיים. אולי במספרים לא כל כך גדולים, אך עדיין. כנראה שלמנתחים הפלסטיים הסעודיים יש בעיה עם הקולגות בעיקר מסוריה, היות וקראתי מספר כתבות בעיתונות הסעודית, בהם מנתחים פלסטיים הנחשבים כמובילים, מקוננים על כך שידיהם מלאות בתיקוני "פאשלות" של חבריהם הסורים. אינני יודע מה האמת כאן, יכול להיות שמדובר בפנטזיה מזרחית או שבאמת יש דברים בגו. אצל חברינו המצרים וגם התורכים (שהם מוסלמים ברובם ולא ערבים), הכירורגיה הפלסטית נשמרת ברמה מקצועית טובה מאד ולרוב על פי הסטנדרטים המקובלים בעולם המערבי. אנו פוגשים אותם בכנסים רפואיים בעולם ועם לא מעט יש קשרים מצויינים.