על שדיים, הדמיות שדיים ועוד ירקות

הגימיק של הדמיה לפני ניתוח פלסטי יוצא מהבקבוק, כמו שד קטן, והפעם השד הקטן מבשר לנו בשורה על שדיים. סוף סוף הגיעה הגאולה לאותן נשים המעונינות לשפר את מראה שדיהם באמצעות סיליקון. הן יורידו שתל מהמדף של המנתח הפלסטי, יצביעו עליו באצבע ויודעו לו, עכשו תמדוד, הפעל המחשב, צלם, תערבל ונראה מה החליפה אשר תפרת לי. נשמע נחמד ואפילו אטרקטיבי מאד, אך אליה וקוץ בה. זה לא עובד ככה חברות יקרות. ההבטחות הללו סופן בעוגמת נפש לרוב ובמקרים מסוימים זה יגיע גם לערכאות ודיונים בבתי משפט ועל כך אפרט בהמשך. 

אז לפני זמן לא רב, מנתח פלסטי ידוע, מותג בפני עצמו וגם גימיק בלתי רגיל, הודיע בטלויזיה בפני קהל ועדת עם ישראל, כדלקמן‪:‬ אישה אשר תגיע למשרדי, אבצע בה הדמיה והיא תדע בדיוק רב מה מצפה לה בעתיד. אין יותר הפתעות, הכל מונח על השולחן. רק לבחור. הוסיף ואמר המנתח הפלסטי, כך אישה גם תוכל להחליט שאיננה רוצה הגדלת שדיים. ממש שירות לציבור הנשים. קשה להאמין שהתכוון ברצינות לדחות מנותחות פוטנציאליות, אך כפי שאומרים הצרפתים la noblesse oblige - זה נשמע טוב ומוסיף לאמינות. ושמענו וראינו גם את איש התוכנה, המהנדס או איש המחשבים אשר בלהט רב הסביר את יתרונות ההדמיה. אין לי טענות אליו. הוא איננו איש רפואה. איננו בקי ברזי אומנות הניתוחים, אין לו מושג ירוק מה זה ריפוי פצע, מה זו הצטלקות ועוד דברים לא מעטים אשר יהפכו את הקערה על פיה בתוצאת הניתוח עם ההדמיה הכי משוכללת בעלת ביליון פיקסלים. נושא ההדמיה לפני ניתוחים, בעיקר ניתוחי אף, איננו חדש והוא הגיע גם לשדיים בשנים האחרונות. ההתחלות היו צנועות. השתמשו בתוכנה פשוטה לאחר צילום ובצג המוניטור הסירו בליטה באף, הרימו אותו במעט, עיצבו את קצה האף ולאחר דיון קצר עם המנותח הפוטנציאלי הודיעו לו חגיגית: זו הכלה. בהמשך נתנו תמונת פולרואיד ביד עם הודעה– זה יהיה אפך. 

הבעיה היא שזה איננו כך ולרוב איננו מתקיים. לפני לא מעט שנים הגיעה אלי בחורה צעירה עם תמונת פולרואיד ביד ואמרה לי: "תראה מה עשו לי ב"מכון" גדול לניתוחים פלסטיים". הסתכלתי על אפה וראיתי קטסטרופה - הנערה גם לא מסוגלת לנשום דרך האף. ותמונת הפולרואיד מראה אף כמעט מושלם מעובד במחשב בטרם הניתוח. היא תבעה וזכתה בבית משפט בפיצוי לא קטן גם בזכות "תעודת האחריות" בתמונת הפולארואיד אשר מסר המכון בידה עם הבטחה כי כך יהיה. אם ההבטחות באמצעות הדמיה לגבי ניתוחי אף אינן יעילות, קל וחומר, איך תצלח הדמיה של שדיים שהם איברים רכים, נתונים באופן מובהק לכוחות הכבידה, נתונים לשינויים הורמונליים, מוחדרים בהם שקיות סיליקון אשר מייצרים צלקות מסביב וגורמים למשיכה, דחיקה ברמה זו או אחרת, נוצר בהם מתח של העור אשר יכול להביא לקרעים וקצרה היריעה מלתאר את כל השינויים הבלתי צפויים אשר יכולים להופיע בהם ללא שליטת המנתח. אז על איזו הדמיה מדברים? איך אפשר להתנבא באופן מוחלט לגבי מראה השדיים לאחר ניתוח או כעבור 3 שנים? להדמיה אין שום ערך ורק תגרום ברוב המקרים לאכזבות, תסכולים ומריבות בבתי משפט.

בימינו אנו, עולם התקשורת שולט על ההמונים ותמיד ימצאו מניפולטורים גם בקרב רופאים ומנתחים פלסטיים אשר ינסו למכור גימיק תקשורתי כמו במקרה דנן. ואיך הקהל הרחב צריך להתגונן? כמו תמיד - להיות קצת ספקן, לשאול שאלות נוקבות, לדעת שגופו של אדם איננו שולחן שהולכים איתו לנגר, מסמנים בו וחותכים בדיוק לפי המידה אשר רוצים. חשוב ביותר לקבל ייעוץ מלא ומקיף מרופא ואף להפגש עמו פעמיים-שלושה, לא להסס לשאול אותו שאלות נוקבות כאשר זה יציע הדמיות, לחשוב, להיות זהיר וגם לא לחפש "דילים". רוב האנשים אינם מספיק עשירים על מנת לקנות בזול.