קרעים בעור - כיצד הם מופיעים ומה ניתן לעשות

נשים, ואף צעירות מאד, אך גם גברים, פונים אלי בשאלה: מדוע הופיעו לי קרעים, פיצוצים, סימנים לבנים ונזקים נוספים בעור? 

זוהי תופעה הקרויה בשפה מקצועית Striae Distensae ובקרב כלל האוכלוסיה כ Stretch Marks. מדובר בתופעה מטרידה, שמלווה גם צעירים וגם מתבגרים אשר השילו מספר פעמים קילוגרמים רבים ממשקל גופם ופתאום מצאו עצמם עם עור רפוי וסימני קרע מרובים בתוכו. בדרך כלל זה קורה כאשר קיימת מחזוריות בשינויים במשקל הגוף. העור נמתח ונרפה וחוזר חלילה. רואים זאת גם אצל נשים אשר סיימו את הריונן וילדו, נותר בעיקר בדופן הבטן מום אסטטי של קרעים. 

זוהי בעיה לא פשוטה אשר למעשה לא נמצא לה עד היום טיפול מניח את הדעת. במקרים של מחלות אנדוקריניות מסויימות או שימוש רב בסטרואידים גם מופיעה תופעת הקרעים בעור. בקיצור נמרץ מה שקורה הוא כך: סיבי הקולגן והאלסטין שמרכיבים את העור נקרעים, השכבה עליונה של העור (האפידרמיס) הופכת להיות דקה יותר, העור כתוצאה מהקריעה, מרפא עצמו על ידי צלקות שקועות מרובות לאורך קוי המתח של העור - ומכאן התוצאות. חשוב להזכיר שלא מדובר בחולי אלא במום קוסמטי, אשר יכול להופיע בשני המינים, יותר בקרב הנשים, ובכל גיל. המקומות האופיניים לפגימות העור הם איזור הבטן (יותר הבטן התחתונה), השדיים, צידי הירכיים, גב תחתון וצידי הזרועות. שכיחות התופעה יחסית גבוהה. כ-90% מנשים לאחר הריון, כ-70% מנערות מתבגרות וכ 40% מנערים מתבגרים, יפתחו Striae ברמה זו אחרת. זו הסטטיסטיקה בארה"ב ואני מניח שבארצנו הקטנה המספרים דומים. 

אז מה ניתן לעשות בכל זאת? מחקרים אחרונים בטיפולי לייזר ספציפים שהם בעלי אורך גל של 585 ננומטר די מעודדים. מסתבר ששימוש באורך גל זה, משפר באופן די משמעותי את מצב העור הקרוע והמצולק כתוצאה מעידוד צמיחת קולגן נוסף, אשר משפר את איכות העור. התוצאות הטובות ביותר מושגות בשלב ההתחלתי של הפגימות בעור, כאשר הן עדיין טריות ואדומות - Striae Rubra. עם הזמן, כאשר האודם הופך ללבן שנהב, תוצאות הטיפול פחות מוצלחות, אם בכלל. דרך נוספת לשיפור המצב היא באמצעות לייזר אשר פולט קרינה מסוג UVB ‪(‬Ultraviolet B‪)‬. הקרן האולטרא-סגולה מעודדת הופעה של פיגמנט מסוג מלנין אשר מטשטש במידת מה את צבע השנהב של הצלקות בעור. סוגי קילוף שונים באמצעות חומצות ובסיסים, לדעתי לא מספקים תועלת רבה למרות שיש ומצדדים ביעילותם. ואחרון חביב - ניתוחים. אין ניתוח אשר יכול להחליף את העור הפגום. אך ישנן לא מעט נשים, בעיקר נשים אשר בטנן רפויה ומשתפלת עם פגימות בעור, או ששדיהן צנוחים עם אותן הפגימות, אשר בניתוח מתיחת בטן והרמת שדיים, בהם כורתים הרבה עודפי עור, יכולות להנות משני העולמות. בטן מתוחה ושדיים מורמים והרבה פחות עור פגוע, היות וחלק נכבד ממנו נכרת במהלך הניתוח.