אופקים חדשים בכירורגיה פלסטית - תאי גזע (Stem Cells)

מעט יודעים מהם תאי גזע, למרות שמדי פעם משהו נכתב בצורה פופוליסטית בעיתון או נצפה בטלויזיה. ענין תאי הגזע הוא הנושא החם ברפואה היום, היות ובאם תהיה פריצת דרך משמעותית. הבה נדמיין לעצמנו שנוכל אף לגדל חזרה איברים שנקטעו, לחדש לב שנפגע, להקים משותקים על רגליהם ועוד ועוד. וגם בכירורגיה הפלסטית: תאי גזע הם אותם התאים בגופנו הבוגר וגם אצל העובר, אשר יכולים להשתנות, במצבים מסויימים לכל רקמה יעודית אשר קיימת בגופנו. הכל מתחיל מתא עוברי אשר לו הפוטנציאל להפוף לעצם לשריר לעור, לשן, לשומן - מה שתרצו. 

אצל עובר שמתפתח ברחם, התהליך הוא מובנה על פי קוד שנקבע ואיננו צריכים לדאוג או להתערב בתהליך מופלא זה. אך במידה ואנו רוצים להפיק תאי גזע אשר יתפתחו לכוון מסויים, אז התהליך הוא מסובך, עדין וקשה, אך עדיין בר ביצוע. בינתיים העבודות הרציניות נעשו על חיות וראה פלא, בתנאים מסויימים בשימוש בתאי גזע של אותה החיה, הצליחו המדענים לגדל איבר שנגדע. פה ושם נעשו עבודות נסיוניות גם בבני אדם, באלו ששריר הלב שלהם הצטלק במידה רבה עקב אוטמים חוזרים. ואמנם בהזרקה של תאי גזע לתוך שריר הלב, נצפה תהליך מופלא של יצירת כלי דם חדשים ותפוקת הלב עלתה. קבוצת רופאים מאוניברסיטת אילינויס בארה"ב, החלה לפני שנתיים בביצוע מחקר מתקדם מאד בנושא של תאי גזע לצורך הגדלת נפח השדיים. התהליך התחיל בכך שנשאבו תאי גזע ממוח - העצם אצל מתנדבים צעירים ובריאים. במקרה זה, תאי הגזע גודלו על תשתית אשר עודדה אותם להתפתח לכוון תאי שומן. תאים אלו הושתלו בעכבר, מתחת לעור ולאחר 4 שבועות נמצא כי תאי הגזע השתנו לרקמת שומן אמיתית ויציבה. 

נשמע פשוט? לא כל כך. יש לא מעט דברים שעדיין נשארו סתומים וידרשו עוד שנים על מנת שהטכניקה המענינת הזאת תקבל תאוצה, תמדד היעילות שלה וגם הבטיחות למושתל. למעשה התהליך כבר החל ולא יעצר, היות וההצלחה הצפויה תביא למהפך שלם במדע הרפואה ויפתחו אופקים שקשה לנו אף לדמיין אותם. 

אין ספק שבשטח הכירורגיה הפלסטית המשמעויות יהיו גם עצומות. נניח ואישה שבאופן מצער נאלצה לעבור כריתת שד או שדיים בגלל סרטן, לא תצטרך לעבור מסכת יסורים קשה (וגם לא מושלמת), של סידרת שחזורי שד בניתוח. תאי הגזע יעשו עבודתם בשקט ובצנעה ויצמיחו שדיים חדשים, מבוססים על רקמת שומן. את שתלי הסיליקון, הפלסטיקאים ישליכו לפח ויבנו שדיים לתפארת עם רקמה טבעית. מילוי פגמים, כויות קשות ונרחבות שמתגלה בהם הקושי לקצור עור מהנפגע, מומים מולדים - יהיו מיושמים על בסיס של גידול תאים ספציפיים לכל מטרה בנפרד. השימושים הם כמעט אינסופיים. זה לא יקרה מחר וקרוב לודאי שלא בעשור הקרוב, אך אין לי ספק שכל הליך המחשבה איך לטפל בבעיות כירורגיות וגם לא כירורגיות - ישתנה באופן מוחלט עוד בדור הזה.