פולימסטיה (Polymastia), אישה ושדיים רבים לה

POLY (פולי) באה מהמילה רבים. MASTIA (מסטיה) - שד/שדיים. זהו התרגום מיוונית לשדיים מרובים שיכולים להופיע אצל אישה, אך גם אצל גבר וביונקים אחרים. על מנת לדייק יותר, אומר שמצב מעבר לזוג שדיים באופן נורמלי אצל היונקים (אגב גם לזכר יש בלוטת שד מנוונת מלווה בפיטמה ועטרה), מוגדר כפולימסטיה. ואותם השדיים יכולים להופיע בצורות שונות ובמקומות שונים בגוף עם עטרה, בלי עטרה, עם פטמה או בלי פטמה. 

בעבר הלא רחוק חשבו ששד או שדיים נוספים יופיעו אך ורק באופן מאד מוגדר במה שנקרא "שביל החלב". זהו אותו קו דמיוני אשר מוביל מהפטמות לאורך החזה והבטן עד למפשעות. מסתבר שלא רק שם. שדיים נוספים יכולים להמצא גם בעכוזים, בגב, בצוואר, בפנים, בזרוע ועוד. התופעה המעניינת הזאת באה לידי ביטוי בשכיחות של עד 2% באוכלוסיה בעולם המערבי, אך שכיחה יותר בקרב תושבי אסיה והמזרח הרחוק. ביפן שכיחותה משום מה גבוהה יחסית ומגיעה ל 5%.

קצת היסטוריה: לאן בולן, אישתו של הנרי השמיני הידוע, היה שד שלישי או לפחות פטמה נוספת. היתה לה בעיה עם זה, היות ויצאה שמועה על כך בקרב רבים (מענין איך). שדיים נוספים נחשבו בימי הביניים כרמז לכישוף ולמכשפות. ומה עשו עם מכשפות כולנו יודעים. וגם היום שדיים בעודף הם נושא פיקנטי ולא מעט אגדות אורבניות נרקמו סביבן. 

אז מה עושים עם זה? אקדים ואומר שחלק מהאנשים(הרוב המכריע, נשים), לא מודעות למצבן. לא פעם מפנים אלי רופאים אחרים אישה עם אבחנה של שומה במקום זה או אחר ואני רואה פטמה קטנה. לעיתים האבחנה היא ליפומה (גוש שומני), לרוב בבתי השחי ולאחר מספר שאלות בסיסיות מסברר שמדובר בשדיים נוספים, ללא פטמות. הטיפול ברוב המכריע הוא ניתוחי ויחסית פשוט. מבצעים כריתה רק של הפיטמה בעור, או כריתה של רקמת השד מתחת לעור. אין מדובר במחלה, למרות שחלק מנושאי מום זה יכולים לסבול מהפרעות אלו או אחרות בדרכי השתן ויש לתת על זה את הדעת ולבדוק. שדיים נוספים ברמה זו או אחרת הם פשוט מיותרים לנו, בני האנוש. הם יוצרים גודש נוסף בתקופת הריון והמחזור החודשי ואולי יותר שדיים יוצר אפשרות לשכיחות יתר לחלות בסרטן שד (זו הנחה לא בדוקה מדעית, אך יש מאחוריה הגיון אמפירי מסויים).