השמנת יתר חולנית – מחלת המאה ה-21

 

מדובר ממש בתופעה! מסתבר כי שכיחות ההשמנה החולנית בעולם המערבי צוברת תאוצה, במיוחד באמריקה הצפונית. אינני מדבר על סתם שמנים ועגלגלים, אלא על גברים ונשים כאחד, אשר משקלם מטפס מעבר ל 150 ק"ג והם בעלי גובה ממוצע. רואים אותם במספרים גדולים, מהלכים בכבדות ברחובות הערים, בסופרמרקטים ובמסעדות המזון המהיר, יושבים בכבדות על ספסל כפול וטוחנים ג'אנק-פוד. המקומות החביבים עליהם ביותר הן המסעדות, "אכול כפי יכולתך בעבור 12.99$". חלקם נעזרים בעגלות וחלק מהם אף צמודים למיכל חמצן, אותו נושאים על הכתף. 

זוהי תופעה מדהימה של חברת שפע, אשר אין לה עדיין הסבר משכנע. מעין באה התאוה הגדולה לאכול מעבר למה שנדרש? האם מדובר בפידבק שלילי כתוצאה ממצבים דכאוניים בחברה המודרנית? ומהי השמנת יתר ומהי השמנה חולנית? השמנת יתר נקבעת על פי נוסחה פשוטה והקרויה האינדקס של מסת הגוף – body mass index. היא מבוססת על שני משתנים: משקל הגוף והגובה. חלוקת משקל הגוף בגובה הגוף בריבוע, נותן את המספר הקרוי BMI. אינדקס של 25 מבשר על השמנת יתר קלה, 30 – על השמנת יתר ממש ו-40 ויותר על השמנת יתר חולנית. השמנים מאד סובלים רובם ככולם משלל מחלות קשות החל מגיל צעיר הכוללות לחץ דם גבוה, סוכרת, מחלות לב, מחלות סרטן ורשימה ארוכה נוספת של מחלות פחות שכיחות אשר מביאות בסופו של דבר למוות בגיל צעיר, בסביבות שנות ה-40, אלא באם נעשה מעשה וירדו במשקלם. 

ואומנם הצופה בשמנים חולניים ברחובות הערים לא יראה זקנים שמנים, אלא אלו בגיל הצעיר. והסיבה, כפי שציינתי קודם, תוחלת החיים שלהם נקטעת בטרם עת. יש לא מעט תכניות טלויזיה העוסקות בתופעה הקשה הזו והמלווה בדרך יסורים של השמן החולני. נמצא שרוב השמנים החולניים, ויש כאלו שמגיעים למשקל של 250 ק"ג ויותר, לא יצליחו בשום דרך להוריד ממשקל גופם באמצעות דיאטה ויאלצו לעבור פרוצדורה כירורגית, אשר תמנע מהם לאכול כפי רצונם. הפרוצדורות הכירורגיות קרויות ניתוחים בריאטריים. זכור לי שלפני שנים לא מעטות, כאשר התחלתי את עבודתי בבית חולים "יוספטל" באילת, מורי ד"ר ריפין ואנוכי ביצענו קרוב ל-150 ניתוחים על שמנים. בתקופה ההיא, בשנות ה -80, שיטות הניתוח היו שונות, אך היום יש שיטות לא מעטות, חלקן אנדוסקופיות/לפרוסקופיות (מבלי לבצע חתך גדול בדופן הבטן) וחלקן פתוחות עם שימוש בשדכני קליפסים אשר מקטינות מאד את סיכוני הניתוח והסיבוכים אשר יכולים להופיע בהמשך. 

היום הניתוח להצרת קיבה הוא הרבה יותר פשוט, מהיר מאשר בעבר והתחלואה כתוצאה מהניתוח יחסית קטנה. אבל יש לזכור, כי עדיין מדובר בניתוח גדול וקשה למטופל ויש בו אחוז, אמנם קטן, של תמותה. מבלי להכנס לפירוט של הניתוחים, אסתפק בלומר כי כולם מבוססים על העקרון של לא לאפשר לשמן לאכול כמה שירצה. לכן מפרידים את הקיבה רוחבית ומשאירים נפח קטן של כ-50 סמ"ק למעבר לקיבה והלאה. שיטה נוספת היא להצר את הושט על ידי טבעת ממש בחיבור לקיבה ולעכב את מעבר המזון. השמן הזללן, גם באם ינסה לחזור לסורו ולזלול, לא יצלח. שיטה אחרת היא על ידי חיבור ישיר של המעי הדק לקיבה הקטנה והמופרדת. כך נוצר מעקף (BYPASS). שיטה זו כמעט ונזנחה בגלל אחוז הסיבוכים הגבוה. 

מאותו הרגע שהניתוח צלח, השמן החולני מתחיל לרדת במשקל. הוא אינו יכול לרמות את עצמו או אחרים. הדלת ננעלה וכמויות המזון שהוא יכול להחדיר לגופו הן קטנות והכרחיות בלבד בתוספת ויטמינים ומה שנדרש מעתה זה מעקב רפואי. 

כל מה שנכתב כאן משמש כהקדמה בלבד, לנושא המענין והמאתגר בכירורגיה הפלסטית של ניתוחים פוסט-בריאטריים. דהינו, איך מחזירים תדמית אנוש לגוף אשר השיל עשרות רבות של קילוגרמים והעור תלוי עליו כחליפת מבוגר על ילד. ניתן לקרוא יותר אודות נושא זה במאמר הבא.