גידולי עור ממאירים - מדריך קצר

MALIGNANT CUTANEUS TUMORS

סוגי הגידולים הממאירים של העור הינם רבים ומגוונים. אתרכז בשלושה מהם, אשר הינם השכיחים ביותר בארצנו שטופת השמש, ומהווים למעלה מ-90% מכלל גידולי העור הממאירים: חשוב להדגיש כי הכתוב כאן איננו מהווה חלופה לבדיקת רופא מוסמך – רופא עור או כירורג פלסטי.

  1. סרטן תאי בסיס – BASAL CELL CARCINOMA 
  2. סרטן תאי הקשקש – SQUAMOUS CELL CARCINOMA
  3. מלנומה ממאירה – MALIGNANT MELANOMA

השפעת קרינת השמש מהווה גורם מסייע בהתפתחות הגידולים הללו, אך אין זו הסיבה היחידה, ישנן עוד סיבות רבות ומגוונות, כגון סיבות גנטיות-תורשתיות, הורמונאליות (הריון) ועוד. אמנם לגבי סרטן תאי בסיס קיימת מחלוקת באם קרינת השמש מביאה להתפתחותו, אבל בהתייחס לשני סוגי סרטן העור האחרים היא מעל כל ספק. חשוב לזכור כי כאשר נמצא כי התשובה הפתולוגית היא נזק משמש – SOLAR KERATOSIS – מדובר בתהליך טרום-סרטני. הכלל המנחה הוא שפצע אשר מופיע בגוף ולא נרפא תוך חודשיים לכל היותר חשוד כגידול סרטני ומחייב בדיקת רופא. כמו כן, שומה אשר משתנה או אשר לא הייתה קיימת והופיעה ביום בהיר אחד - יכולה להיות חשודה כסרטן עור מסוג מלנומה ומחייבת בדיקת רופא. 

פונים אלי אנשים עם גידולי עור ולשאלתי "האם נחשפת בצורה מוגזמת לשמש?"– תשובתם היא לרב לא. לאחר מחשבה קצרה הם מוסיפים – "אמנם כן לפני הרבה שנים...", "לא הייתה מודעות לכך...", "שיזוף מוגבר נחשב כבריא..." וכיוצא בזאת. אינני פוסל חשיפה לשמש, אך זו צריכה להיות מבוקרת ובשעות הבטוחות. חשוב שנגן על עצמנו מפני השמש כמה שניתן ובמיוחד שנגן על ילדינו! לגבי קרמים להגנה כנגד השמש בדרגה זו או אחרת, כלל לא בטוח שהם מהווים תעודת ביטוח כנגד התפתחות סרטן העור. לכן מניעה זו ההגנה הטובה ביותר. 

הטיפול בגידולי עור ממאירים הוא לרוב כירורגי ומלווה בשליחת הדגימה לבדיקת מעבדה. בהתאם לאבחנה נקבע המשך טיפול ומעקב. גידולי עור סרטניים אשר מופיעים מחדש, כאשר הם בעלי שוליים בלתי ברורים, רב מוקדיים, או באזור הפנים, לעיתים מחייבים ניתוח מוז (MOHS) אשר במהלכו (בזמן אמת) נבדקים השוליים והעומק, על מנת להבטיח שהגידול הוצא בשלמותו וללא פגיעה מיותרת ברקמה בריאה. רוב גידולי סרטן העור ניתנים לריפוי, אך ככל שהאבחון והטיפול מתאחר, סיכויי ההחלמה פוחתים.