ניתוח מוז להסרת גידולי עור ממאירים: הסבר למנותח/ת

ניתוח מוז (MOHS) הינו טכניקה מיוחדת ומאוד יעילה להסרת גידולי עור ממאירים. זהו ניתוח מיוחד ושונה משאר טכניקות הניתוח בכך שהוא מאפשר בדיקה מיקרוסקופית מיידית ושלמה של כל רקמת הגידול שהוסרה, תוך כדי הניתוח עצמו, ובכך מבטיח את הסרת כל שלוחות הגידול באופן מלא. לניתוחי מוז שיעור ההצלחה הגדול ביותר מכל שאר הטיפולים הקיימים לסרטן העור בסילוק הגידול ומניעה של חזרתו.

 

בניתוחי כריתה רגילים מקובל להסיר מספר מילימטרים שוליים מסביב לגבולות הנראים של הגידול. חלק מסרטני העור גדלים באופן מטעה, וחודרים בתוך העור הרחק מעבר למה שנראה על פני השטח. לגידולים אלה עלולים להיות "שורשים" בעומק העור או לאורך כלי דם, עצבים או סחוסים. בנוסף, בגידולים חוזרים עלולים להישלח שלוחות עמוק מתחת לפני הצלקת שנוצרה לאחר הניתוח הקודם. בניתוח מוז שולי הכריתה הם מינימליים, ללא צורך בהקרבה של ריקמה בריאה, דבר שהוא בעל חשיבות עליונה בניתוחי ממאירויות בעפעפיים, השפה והאף.

 

הבדיקה הפתולוגית הרגילה אשר מבוצעת שלא במהלך הניתוח עצמו לרוב איננה מתבצעת ב100% אלא במספר חתכים בודדים. שלוחות של הגידול עלולות להיות ממוקמות בין חתכים ייצוגיים ולכן, למרות קבלת תשובה פתולוגית מרגיעה שכאילו הגידול הוסר בשלמותו, הוא עלול לחזור ולהתגלות בשנית כעבור זמן וכאשר התפשט וחדר לתוך מבנים חיוניים.

 

אחת מהסכנות הסמויות של סרטני העור היא העובדה שמדובר בגידולים המשכיים שמקורם בתא אחד וכל החלקים שלהם מחוברים באופן רציף זה לזה. ניתוח מוז מנצל נקודת תורפה זו ומתוכנן במיוחד כך שבחתכים ההיסטולוגיים ניתן לבדוק באופן מלא את כל פני הרקמה שהוסרה מתוך העור וכך ניתן יהיה לעקוב ולהסיר "שורשים" סרטניים אלה עד תומם ובכך למנוע חזרה נוספת של הגידול. טכניקת הניתוח המאפשרת סילוק של כל הגידול וכמות קטנה ככל האפשר של רקמה בריאה מסביבו, מבטלת את הצורך ב"שוליים" שרירותיים.

 

הטכניקה של ניתוח מוז

ניתוח מוז מבוצע ב- 3 שלבים:

  1. העור מורדם באמצעות זריקה. לרוב ניתוחים בהרדמה כללית הם די נדירים. הגידול הנראה לעין נכרת יחד עם שכבה דקה של רקמה נוספת מעבר לו. הרקמה שהוסרה עוברת צילום פוטו יחד עם פצע הניתוח ומכינים מפה מפורטת של מראה הרקמה והפצע – מפת מוז.
  2. דגימת הרקמה מסומנת ומקודדת באמצעות צבעים כדי להבדיל בין צד ימין לשמאל והחלק העליון והתחתון. מקפיאים את הרקמה וחותכים ממנה "עלים" דקיקים המייצגים את כל היקף השוליים וגבולות החתך העמוקים. ה"עלים" מונחים על זכוכיות של מיקרוסקופ ונצבעים בצביעה מיוחדת לצורך הבדיקה המיקרוסקופית.
  3. בודקים את חתכי הרקמה ביסודיות תחת המיקרוסקופ. כך נבדק כל הגבול הניתוחי של הרקמה שהוסרה. כל שלוחות הגידול, אם קיימות, מזוהות בשלב זה ומיקומן מצוין על מפת המוז.

אם הממצאים בחתכים מעידים כי קיימות שאריות גידול מעבר לגבולות הרקמה שהוסרה, משתמשים במפת המוז כדי לזהות את מיקומן של שאריות אלה ולהסיר רקמה נוספת – רק במקום שבו נותרו עדיין שלוחות גידול.

 

הניתוח נמשך תוך חזרה על שלבים 1-3 עד שהבדיקה המיקרוסקופית מאשרת שכל רקמת הגידול הוסרה. ברוב המקרים הניתוח מסתיים ב 3 שלבים או פחות. יש להדגיש כי מטרת הניתוח היא בראש ובראשונה הוצאה שלמה של הגידול ורק לאחר מכן מתבצע שיחזור וסגירת הפצע וזה מטבע הדברים מוכתב מהיקף הכריתה. ולכן יש לבצע דיון קודם על האפשרות שגידול אשר נראה יחסית קטן, יכול להמצא מפושט יותר ולגרום לדפקט גדול יותר מהמצופה ולהביא גם לפגם קוסמטי ממשי בלית ברירה. ההתוויות לניתוחי מוז הן די ברורות ויש להמנע מניתוחי מוז שלא לצורך.

 

סוגי גידולים:

  1. גידולים חוזרים – גידולים שחזרו לאחר כריתה קודמת או שבתשובה הפתולוגית נמצא כי הכריתה לא הייתה שלמה.
  2. גידולים אשר לא ניתן לזהות את גבולותיהם – גידולים כמו Sclerosing BCC או Morpheiform BCC וכן גידולים מסוגים אחרים שגבולותיהם אינם מוגדרים, וגידולים בעלי שיעור חזרה מקומית גדול כגון SCC.
  3. גידולים הממוקמים באזורים שבהם דרושה כריתה מדויקת ושלמה עם מינימום שוליים בשל סכנה לפגיעה משמעותית באסטטיקה או תפקוד – גידולים הממוקמים סמוך לעפעפיים, אף, פה, גבות וצוואר.

לא פעם, בגידולים הממוקמים באיזורים אסטרטגיים חיתוך רגיל מסיבה זו או אחרת, שלא בשיטת מוז, יהיה לרועץ, יסבך את הטיפול הכירורגי בגלל היוותרות של גידול בתוך פצע שנרפא לכאורה, לאחר המתנה של מספר שבועות לתוצאות הבדיקה. ניתוח מוז מקצועי מבטיח שיעורי החלמה גבוהים, בסביבות 98%.