הקטנת חזה

נשים בכל הגילאים, ואף נשים צעירות בגיל ההתבגרות, עלולות לסבול מהפרעות שונות כתוצאה משדיים גדולים ונפולים. התלונה השכיחה, אשר ברוב המקרים אף מוכחת בבדיקת אורטופד, הינה כאב גב וכאב צווארי. בנוסף, לחץ רצועות החזייה בכתפיים גורם לכאב מתמשך אשר מתבטא לעיתים בפגיעה בשלמות העור. תלונות נוספות אשר צצות קשורות להזעה מרובה בעור השד הנופל על הבטן וגורם למצב דלקתי של העור. אצל נערות בגיל העשרה, הסובלות משדיים גדולים ונפולים, מתווספת גם הפגיעה הקשה בדימוי העצמי עם כל ההשלכות החברתיות המתלוות. 

המועמדות המתאימות לניתוח הקטנת חזה הן אלו אשר מעבר לבעיה הגופנית אשר ברורה להן, מגלות גם הבנה לגבי מהלך הניתוח, ההחלמה, תוצאות הניתוח ורמת ציפיותיהן הינה ריאלית. אני מקדיש לא מעט זמן על מנת להבהיר למועמדות את כל האספקטים של ניתוח הקטנה, עם התייחסות מיוחדת לעניין הצלקות אשר נותרות בשדיהן. עניין הצלקות מאד מטריד את הנשים, אך אני מפיח בהן תקווה כי ברוב ניתוחי הקטנת חזה, הצלקות מטשטשות מאד לאחר שנה-שנתיים ובהחלט ניתנות להסתרה בחזייה. הסתבר לי במהלך שנות עבודתי, כי גם אצל נשים אשר נותרו בגופן צלקות מעט יותר בולטות, שביעות רצונן גוברת משדיים קטנים יותר ,במנח נכון, ללא קשיים בלבוש, ואינן מצטערות על ביצוע הניתוח. 

בעיקרון, הניתוח נעשה בשדיים אשר אמורים להיות לאחר התפתחות מלאה. במקרים חריגים, הניתוח יעשה גם לפני, במידה וקיים הרושם כי השדיים הגדולים גורמים לבעיה רפואית-חברתית רצינית. אני מעודד את הנשים לשאול את כל השאלות אשר מטרידות אותן. ככל שיש למטופלות יותר ידע, הן מבינות יותר טוב את הניתוח, רמת חששותיהן פוחתת, מתהדק שיתוף הפעולה עם המנתח ומהלך החלמתן משתפר.

הניתוח והתאוששות:

 הניתוח מתבצע בהרדמה כללית בבית חולים, נמשך בין 3-4 שעות ובאשפוז של כ-24 שעות. במהלך הניתוח כורתים עודפי רקמת שד, שומן ועור. כל זה לפי תכנית וציורים אשר נעשו קודם לכן. כתוצאה מכריתת העודפים, נבנה שד קטן יותר, עומד יותר ובעל צורה יפה יותר. יש לצפות לאחר הניתוח לשטפי דם קלים, נפיחויות וכאבים הניתנים לשליטה על ידי משככי כאבים פשוטים. הסיבוכים האפשריים כוללים דימום יתר, זיהום, אסימטריה, פגיעה בתחושה ופגיעה בפטמה. מנותחות השדיים נמצאות אצלי במעקב צמוד למשך מספר שבועות עד להחלמה מלאה. ניתן לחזור לעבודה כעבור שבועיים ולפעילות ספורטיבית כעבור כחודש וחצי.