הזעת יתר ככלל והזעת יתר בבתי שחי, בואו נעשה כאן סדר!

תחילה ההגדרה. הזעת יתר או כפי שקרויה בלע"ז, HYPERHIDROSIS, זהו מצב בו מזיעים יתר על הנידרש, שלא לפי צרכי הגוף, במקומות שונים בגוף ולעיתים בכל הגוף. כולנו יודעים שעור הגוף מפריש זעה על מנת לוסת עליה בחום. זה טבעי ונחוץ, אך כאשר ההזעה היא מרובה וללא צורך, בגלל סיבות שונות אשר יובהרו בהמשך, מדובר אזי היא גורמת להפרעה תפקודית קשה ביותר. לדוגמא: המזיעים בעודף בכפות הידיים, נמנעים מלחיצת יד, מתקשים לתפעל את עכבר המחשב, מרטיבים דפי בחינה, מתקשים במציאת בן זוג. זוהי רשימה חלקית בלבד של הפרעות אך הקורא יכול כבר להבין כמה שזה מפריע למזיע והזכרתי כאן רק את הזעת היתר בכף היד. מעבר להזעת יתר בכף יד (PALMAR HYPERHIDROSIS), ישנן הזעות מוקדיות נוספות. השכיחות ביותר, מעבר לזו המצוינת לעיל הן, הזעת יתר בבית שחי (AXILLARY HYPERHIDROSIS), הזעת יתר בכפות הרגליים (PLANTAR HYPERHIDROSIS) ובשכיחות יותר נמוכה, הזעת יתר בפנים, בגב, במפשעות ובישבן.

מעבר לבעיות התפקודיות כגון "טביעה" בזעה בנעליים, יצירת "עיגולים" וטיפטוף בבתי השחי עם כל הריחות אשר יכולים להתהוות, קיימת גם בעיה רפואית כתוצאה מהפרשת זעה מוגברת. ההזעה המוגברת פוגעת בשלמות העור, מאפשרת חדירה של חיידקים ומעודדת התפתחות של זהומים ומורסות. מוכרות שתי ישויות של הזעת יתר. הזעת יתר מוקדית והזעת יתר מפושטת. ברוב המכריע ואעיז אף לומר, בכל המקרים של הזעת יתר מוקדית, איננו מוצאים סיבה רפואית. מדובר בדרך כלל בצעירים, משני המינים בגילאים בין 15 ל-35 שנה. לעיתים ניתן לקשר את הזעת היתר המוקדית עם לחץ נפשי מוגבר, בחינה, החלפת עבודה, סיבות משפחתיות. 

באופן פרדוקסאלי נמצא כי טיפולים נפשיים ואף תרופות הרגעה אינם משפרות את המצב. יתרה מכך, לעיתים נוצר מעגל קסמים. הזעה מוגברת – מודעות שהנני מזיע מאד - התגברות של ההזעה - לחץ נפשי מוגבר - התגברות נוספת של ההזעה.יש כאלו הטוענים שהזעת היתר (אשר את סיבתה איננו יכולים לדעת), היא הסיבה לבעיה פסיכולוגית ולאו דוקא סיבה פסיכולוגית-נפשית גורמת להזעת יתר.

לגבי הזעת יתר מוקדית בבתי השחי קיימת הסכמה בין המנתחים כי גרד ושאיבת בלוטות הזעה הוא ניתוח בחירה. שיטת פניני/טמאן היא זו שמקנה סיכוי של כ-95% הצלחה במידה ומיושמת באופן קפדני לפי הפרוטוקול אשר פותח ומתבצעת עם מיכשור ייחודי. שיטות אשר מוגדרות כגרד ושאיבת בלוטות זעה שלא על פי פרוטוקול מוכח אינן יעילות ואחוזי ההצלחה בהם  קטניים ואינם מצדיקים התערבות כירורגית. 

בהזעת יתר מפושטת הסיפור משתנה לחלוטין. אלו הבאים ומוסרים כי הם נוטפי זעה ברוב גופם ללא קשר למאמץ גופני וללא קשר לתנאי טמפרטורה ואקלים, קיימת חובה לגביהם לבצע בירור רפואי לאחר קבלת אנמנזה רפואית מפורטת. לכן יש לברר את הסיבה ולטפל, כי אם אמנם הבעיה הרפואית הגורמת להזעת יתר מתגלה, הטיפול הוא שונה לחלוטין. רשימת הבעיות אשר יכולות להביא חהזעת יתר מפושטת , איננה קצרה: יתר פעילות של בלוטת המגן,בעיות הקשורות לאיזון לקוי של סוכרת, השמנת יתר, גיל מעבר אצל אישה, שחפת, גידולים סרטניים מסויימים, מחלות נאורולוגיות, אלכוהוליזם, נטילה קבועה של תרופות מסויימות, מלריה ועוד ועוד.

בתמונות המתחלפות, ד"ר פניני - ארה"ב, מפתח שיטת הניתוח, ד"ר טמאן - ישראל, מיישם שיטת פניני בארץ.