מתיחת בטן בבעלי דופן בטן מצולקת

לא מעט מנתחים פלסטיים נרתעים מלנתח נשים וגברים בעלי בטן מצולקת לאחר ניתוחים קודמים. הכוונה היא לבצע ניתוח משולב הכולל את כל האלמנטים של מתיחת בטן מלאה: שאיבת שומן, כריתת עודפים, העברת טבור וחיזוק שרירי הבטן. יש מין מהצדק בגישה שמרנית זו, היות וצלקות בדופן הבטן, לדוגמא לאחר כריתת המרירה (כיס המרה), ניתוחי מעיים, ניתוחי קיבה ועוד, מותירים צלקות נרחבות מאד לכוונים שונים, אשר בניתוח בטן, יכולות לגרום להפרעה באספקת הדם וכתוצאה מכך, במקרים מסויימים, להפרעות קשות בריפוי פצע ואף נמק של העור והרקמה מתחתיו. 

לגבי צלקות נמוכות יותר בדופן הבטן, כמו צלקות לאחר ניתוחים גינקולוגיים, אורולוגיים וניתוח התוספתן, החשש הוא הרבה יותר קטן, היות וממילא לרוב הרקמה מהטבור ועד הערווה נכרתת כחלק מניתוח מתיחה. אמנם אספקת הדם לדופן הבטן מגיעה מכל הכוונים ואף משרירי דופן הבטן, אך עדיין יש לדעת שבתוך צלקת אספקת הדם מועטה ובודאי לא חודרים מבעדה כלי-דם גדולים, עורקיים וורידיים כאחד. ולכן מנתח אשר מייצר צלקות נוספות, על ידי חיתוך רוחבי בבטן התחתונה, תורם תרומה נוספת לכך שאספקת הדם וההחזר הורידי נפגעים בנוסף. 

כאשר מבוצעת גם שאיבת שומן מדופן הבטן, תופעת האיסכמיה (אספקת דם ירודה) גוברת יותר ומנתח נבון ובעל ידע טוב באנטומיה יידע להיזהר ויימנע מסיכון. ראשית דבר, אין לנתח בשום פנים ואופן את אלו המעשנים, אשר לא חדלו לעשן באופן מוחלט לפחות חודש לפני הניתוח ולא יתמידו בכך לאחר הניתוח למשך לפחות חודש. מעשן/ת, גם לא כבד/ה במיוחד, מכווץ את כלי הדם ונעשו לא מעט עבודות מחקר בעניין אשר הוכיחו בצורה ברורה שלנתח מעשן/ת בעיקר בניתוחי בטן ופנים זה מתכון כמעט בטוח לסיבוכים קשים הקשורים לריפוי פצע. 

אלו שהם בעלי מחלות כגון סוכרת בלתי מאוזנת, מחלות לב, מחלות כרוניות של דרכי נשימה, עודף משקל משמעותי - יש לדחות, למעט אלו אשר אוזנו באופן מלא והבדיקות אשר ביצעו מוכיחות כי הם נוטלים באופן קבוע מדללי דם כמו קומדין או אספירין, בעיקר קומדין, לו הם זקוקים. הניתוח היחיד שבא בחשבון בקבוצה זו היא כריתה רק של העודפים בבטן התחתונה, על מנת להקל את תפקודם היום-יומי, וגם זאת לאחר הכנה קפדנית לקראת הניתוח. 

אוכלוסית אנשים, יחסית בריאים, ללא גורמי סיכון משמעותיים, בעלי דופן בטן שמנה, משתפלת וחולשת שרירים ניכרת, יכולה להיחשב כאוכלוסיה בטוחה, בהם ניתן לבצע ניתוח בטן משולב הכולל גם שאיבת שומן. זאת למרות הצלקות אבל תוך כדי נקיטת אמצעי זהירות, אותם אפרט בקצרה. הטכניקה בניתוחי בטן, מבוססת על הפרדה נרחבת של רקמת העור והשומן מהשרירים, מקשת הצלעות ועד לערווה, כולל הפרדה עד למתניים בשני הצדדים. זאת על מנת שתהיה אפשרות למתוח את העור, ולכרות את העודפים. בטכניקה שמרנית יותר, המבוססת על הפרדת עור בצורת תעלה צרה במרכז הבטן ניתן להעיז ולבצע שאיבת שומן מספקת וברמה שלא תווצר בעיה באספקת הדם לעור גם באיזורי הצלקות. אבל יש לבחון כל מועמד לניתוח בצורה קפדנית ולהפעיל שיקול דעת, על מנת לא לגרום חלילה לנזק.