ניתוח מוז: טכניקה, קוסמטיקה והתוויות

אין כל צל של ספק נכון להיום כי ניתוח מוז יש לו התוויה כמעט מוחלטת כאשר מדובר בגידולים ממאירים באיזור ראש צוואר. איזור הפנים בנוי מתת-יחידות אנטומיות-אסטטיות כגון עפעפיים, אוזניים, אף ושפה וכאשר צומח בו גידול ממאיר יש לכרות את הגידול קודם כל בשלמותו ובנוסף לא לפגוע ברקמה בריאה. לפעמים מילימטר נוסף של כריתה מיותרת הוא המבדיל בין עיוות ותוצאה קוסמטית טובה.

 

יש גם לדעת שכל כריתה של רקמה מייצרת דפקט, חוסר בעור ולעיתים גם מתחתיו אשר דורש סגירה למרות שיש אלו הטוענים שלא בצדק כי ניתן להשאיר גם חור בפנים וזה יסגר כבר מעצמו בעזרת השם.

 

לכן ניתוח מוז אשר מקנה בממוצע כ-98 אחוז ריפוי מלא וללא הישנות הגידול בתום 5 שנים מומלץ מאד כאשר קיימת התוויה נכונה, אותה צריך מנתח העוסק בנושא זה להגדיר לעצמו ביושר ובהגינות. ניתוח מוז מחייב הכשרה מוכחת הן בצד הניתוחי והשיחזורי עליו אמונים מנתחים פלסטיים בעלי הכשרה מלאה ונסיון מוכח באיבחון כל גידול אשר יימצא בבדיקה במיקרוסקופ.

 

אך אליה וקוץ בה. מנתח פלסטי איננו מומחה בפתולוגיה, למעט באם עשה התמחות נוספת מלאה במשך 4 שנים. אותו טיעון תקף גם עבור רופאי עור העוסקים בניתוחי מוז. ולכן, טענתי ודעתי התחזקה יותר במהלך השנים, שניתוח מוז חייב להתבצע בצוות, כאשר שיתוף פעולה בין מנתח פלסטי ופתולוג מומחה הוא הדוק.

 

תפקידו של המנתח הפלסטי, מעבר לכריתה מקצועית של הגידול, היא לסיים את הניתוח באמצעות שיחזור אופטימלי הן באספקט הקוסמטי והן באספקט התפקודי. ולמה הכוונה? שהעפעפיים ייסגרו ויפתחו, שניתן יהיה לסגור את הפה ותהיה האפשרות לאכול ולשתות ללא בריחה של נוזלים מהפה, שהאף ישאר במבנה אנטומי ותפקודי אופטימלי והרשימה עוד רחבה.

 

ניתוח מוז מסתיים בשיחזור בשלוש דרכים עקריות: תפירה ישירה, מתלה מקומי מסובב בדרך זו או אחרת או השתלת עור. כאשר ניתן לסגור את הדפקט אשר נוצר, על ידי תפירה ישירה, זה יקנה את התוצאה הקוסמטית הטובה ביותר ולפי סדר יורד שאר השיטות.

 

לדעתי השתלת עור היא אופציה בעדיפות הכי נמוכה למעט שני מקרים עקריים:

  1. מהאספקט האונקולוגי. המנתח למרות שביצע ניתוח מוז מוצלח מאד יש לו מעט ספקות שמא הגידול עלול להופיע שוב בעתיד ולכן יעדיף כי הכיסוי יהיה דק וניתן יהיה לעקוב בקלות יתר לאחר חזרה של הגידול.
  2. כאשר מבחינה טכנית לא ניתן לבצע תפירה ראשונית ואין אפשרות לבצע מתלה (לסובב רקמה בסמיכות) לצורך שיחזור. 

קיימת חשיבות עליונה לשחזר בצורה נכונה דפקטים אשר נוצרים באיזורים משוערים ובגבולות הישער כגון פאות, גבות וגם קרקפת. ויש לדעת כי ההתיחסות לשני המינים צריכה להיות שונהלדוגמא לשחזר דפקט גדול בפאה של גבר על ידי השתלת עור ייצור קרחת גדולה ובלתי מתקבלת לחלוטין. יש לתכנן מתלה מהקרקפת ולבנות את הפאה.

 

אין שחזור אחד דומה למשנהו וכל מקרה הוא אחר ומכאן חשיבות ההכשרה והנסיון בניתוחים פלסטיים כדי לדעת איך להתמודד עם כל מקרה לא רק מהאספקט האונקולוגי אלא גם מהאספקט השיחזורי.