פעולות קטנות – תוצאות גדולות: על טיפולים משלימים בכירורגיה פלסטית-אסתטית

לא מעט אנשים אשר מראים סימני הזדקנות בפנים, מוטרדים מאד מהתופעה הטבעית הזו, אך נרתעים מלעשות משהו לצורך שיפור והחזרת מחוגי השעון לאחור. לכך קיימות שתי סיבות עקריות: הסיבה הראשונה הינה פחד בפני ניתוחים, אשר אפשר גם להבינו, כי מדוע אדם שהוא בריא יעבור הרדמה וניתוח. הסיבה השניה - עלות כספית גבוהה. 

ניתוחים פלסטיים להצערת הפנים נחשבים כדובדבן מעל הקצפת, הם מורכבים, ממושכים ודורשים רמת מיומנות גבוהה מאד של המנתח. ברוב המקרים בתי החולים בהם הניתוח מתבצע, מושכים לקופתם למעלה מ-50% מעלות הניתוח ומכאן הסיבה לעלות הגבוהה. אותם האנשים, שאין באפשרותם לבצע ניתוחים פלסטיים להצערת הפנים, עומדות בפניהם לא מעט אופציות, בטיפולים מיני-פולשניים על ידי בוטוקס, מילוי עם חומרים שונים, שומן עצמי ומספר פעולות נוספות. הפעולות הן פשוטות יחסית, על בסיס אמבולטורי והפכו ללהיט בארה"ב, זאת עקב ההתפתחות המדהימה במספר חומרי המילוי ועליה בבטיחותם. אין להסיק מהכתוב, שהפעולות המשלימות הן תחליף מלא לניתוח פנים, אך בהחלט ניתן להגיע באמצעותם לתוצאות מרשימות לאחר אנליזה נכונה, בחירת מטופלים נכונה באותה אוכלוסיה אשר מסיבות שונות לא תרצה לעבור ניתוח פנים. 

שימוש בבוטוקס, סביב איזור הפה, שהוא אזור אשר לא מושפע מניתוח פנים, ניתן להפיק בו תוצאות יוצאות מהכלל. זאת בתנאי שהרופא המזריק הוא בקי ברזי האנטומיה המסובכת של השרירים הקטנים ויידע לשחרר את אלו הנדרשים. הזרקת בוטוקס, לקימטוטים, תרפה את השרירים ותשטח את הקימטוטים והחריצים. מילוי עם חומרים מקבוצה של חומצה יאלורונית, דוגמת רסטילן, תשטח במידה רבה את הקמטים הגדולים מהאף לכוון השפה. שימוש בחומצה יאלורונית, נוזלית יותר, פחות סמיכה לקמטוטים הקטנים מאד בעור עצמו, בעיקר באותם החריצים בשפתיים, נותנת תוצאות פחות טובות, אך עדיין משיגים שיפור, למרות ששיפור זה הוא לזמן קצוב של מספר חודשים בלבד. 

השתלת שומן עצמי, לשפתיים וללחיים, תקנה להן מליאות אשר נעלמה עם השנים, עקב ספיגה ואיבוד השומן העצמי ותצעיר את הפנים בצורה רבה מאד ובעלות יחסית קטנה בהשואה לניתוח פנים. אבל יש לדעת כי מילוי כשמו הוא, ימלא, אך לא יביא להרמה או סילוק עודפי עור. ולכן מילוי עם שומן עצמי, שהיא פרוצדורה כירורגית לכל דבר, חייבת להיות מיושמת בצורה פרטנית בזהירות רבה ולא באופן גורף לכל דיכפין, על מנת למנוע אכזבה רבה. שימוש בשומן עצמי הוא המועדף עלי, למרות שיש לקצור את השומן מהמטופל בתנאים מאד סטרילים ולעיתים נדרשים 2-3 טיפולים על מנת להגיע לתוצאה סופית. זאת מכיוון שחלק מהשומן המושתל, למרות עיבודו הקפדני, יספג בחלקו טרם ההשתלה. השומן שלנו הוא זמין תמיד, בכל כמות שנרצה - והוא בחינם. אפשר גם לבצע פעולה הפוכה. באותם המקומות בפנים בהם יש התבלטות ועודף של שומן, ניתן לשאוב ולעצב את אותו האיזור אשר מפריע. טיפול עם מחט, הפעם מחט חותכת, מאפשר לשחרר את העור בקפלים הגדולים בפנים. לרוב מדובר באותו קפל עקשני ומוגזם המתחיל באף ומסתיים בשפה. ואגב, קפל זה כמעט ולא מושפע בניתוח מתיחת פנים קונבציונאלי ולכן יישומו במהלך הניתוח מהווה טיפול משלים יוצא מהכלל. פעולה זו מלוה לרוב, עם הזרקת שומן עצמי.

ידוע, בעיקר בקרב הנשים, שבמהלך השנים השפה העליונה מתארכת ונשמטת מטה. זהו סימן להזדקנות הפנים וניתן לבטלו בפעולה כירורגית קצרה הנקראת קיצור שפה. בהרדמה מקומית, כפעולה אמבולטורית, כורתים פיסת עור קטנה ממש בסמיכות לבסיס האף ותופרים עם תפרים עדינים. השפה מתקצרת, ומקנה מראה צעיר הרבה יותר למרכז הפנים. הצלקת הנותרת  איננה משמעותית והופכת למטושטשת עם הזמן. 

דרך נוספת לטיפול בסימני הזדקנות של עור הפנים, כפעולה יחסית פשוטה ואמבולטורית היא באמצעות חומצת TCA. חומצה טרי-כלורו-אצטית בריכוז של כ 35%. מדובר בקילוף בדרגה בינונית וזה מקנה שיפור משמעותי בקימטוטים הקטנים סביב הפה או במקומות אחרים, דוגמת עפעפיים תחתונות. דרך חילופית לסוג של פילינג היא על ידי שיוף מכני באמצעות יהלום. 

טיפולי לייזר מסויימים יכולים להיות גם יעילים בהצערת הפנים, דוגמת פרקסל לייזר (FREXEL). ייחודיות הטיפול כאן כפולה וכוללת חימום של העור לרמה של כיווץ, אשר משפרת במידה רבה את מראה העור. שוב מדובר בטיפול אמבולטורי, עם מעט סבל ותוצאות אשר לרוב משביעות רצון. קיים פרסום רב לגבי טיפולים אחרים אשר אין בהם כל תועלת ולכן הצרכן חייב להיות מאד זהיר ולבדוק היטב באם הטיפול ראוי.