פלסטיקה, בעבור בצע הדולרים

ברוכים הבאים לג'ונגל של עולם הניתוחים הפלסטיים בארץ, בו מנסים מכונים, רופאים וסתם שרלטנים להציע לכם טיפולים שהם לא יודעים לבצע. איך תתמודדו עם זה? ד"ר יוסף טמאן מסביר כיצד תוכלו להימנע מפגישה עם ה"מומחה" המסוכן.

מספר הניתוחים פלסטיים-קוסמטיים במדינת ישראל עולה משנה לשנה בקצב מדהים. אינני רואה שום פגם ברצונם של אנשים צעירים ומבוגרים כאחד, לשפר את תדמית גופם על מנת לצבור ביטחון אישי ולהצליח יותר בחייהם האישיים. אינני מוטרד גם מפירסום אישי של רופאים, מנתחים פלסטיים, אשר מציגים את קורות החיים שלהם בתקשורת האלקטרונית והכתובה. חלפו להם הימים בהם הרופאים לא יכלו להודיע על קיומם ו"ברוני רפואה" בודדים שלטו בשטח הרפואה. אנו חיים כיום בכפר-גלובלי, ומקורות אינפורמציה לאין ספור עומדים לרשות כמעט כל אדם ויש לברך על כך, בתנאי שהאינפורמציה הינה אמיתית, הגונה ומקצועית. לצערי הרב, אין הדבר כך.

לשמחתי, לא יצא לי להיתקל בפרסומת מטעם חברי האיגוד של המנתחים הפלסטיים, אשר ניתן לומר עליה כי הינה פירסום שיקרי, מטעה או פסול. לעומת זאת ישנם כל אלו אשר אינם בעלי מומחיות ספציפית, ואני מדבר על אותם רופאים אשר עלו על "העגלה" של טיפולים קוסמטיים, ומציגים פרסום בוטה, מטעה ולרוב שיקרי. "נזריק סיליקון היכן שאפשר"; "הבוטוקס הוא החלופה להרמת פנים"; "יש לי קרם מיוחד שיפתור את בעית ההזדקנות ועוד מעט שמי יתנוסס עליו..."; "פיתחתי פורמולה נגד ההזדקנות עם פרופסור X מזימבבווה"; וכהנה וכהנה. וכאשר מנסים לבדוק מיהם אותם רופאים אשר מפרסמים את ההזרקות, השיופים, השאיבות והקרמים למיניהם, מסתבר שכולם אינם בעלי מומחיות בכירורגיה הפלסטית, וכמדומני היה גם אחד שרישיונו הרפואי היה מוטל בספק.

באילו רופאים מדובר? רופאים כלליים, פתולוגים, אורולוגים רופאי עור ועוד. הקורא חייב לדעת שהתמחות פורמלית בכירורגיה פלסטית נמשכת שש שנים. מדובר בהתמחות לא קלה שבמהלכה נחשף המתמחה בצורה מסיבית ביותר לעקרונות הכירורגיים בניתוחים, למדעי יסוד, ומבצע מאות ניתוחים בהשגחת והדרכת רופאים בכירים, עד שהוא מגיע לרמת מיומנות המאפשרת לו לעבוד באופן עצמאי. התמחות זו כוללת גם סדרת בחינות, אשר אינן קלות כלל וכלל, עד שלבסוף הרופא מקבל את תעודת המומחיות המיוחלת. זהו החלק הראשון של הבעיה, והמטופל הפוטנציאלי איננו מודע לה.

הזיכרון הקצר של הציבור

הבעיה הנוספת היא בעיית "המכונים". מהם המכונים לניתוחים פלסטיים? מדובר בגופים מסחריים שמטרתם למכור כמה שיותר את המוצר של הניתוח או הטיפול, על כל המשתמע מכך. ומשתמע כי הפונה התמים, מגיע תחילה ל"יועצת" - אשת מכירות ממולחת שיודעת טוב מאד למכור "את הסחורה". היא מוכנה להבטיח כמעט הכל, רק שהפונה ישתכנע לעבור את הניתוח במכון שלה. גם באם נמצא באותו מכון רופא מקצועי, מסביר, הגון, אשר ניהל שיחה מקיפה עם הפונה והעלה לדיון את הסיכונים והסיכויים, הרי זה נשכח במידה והתפתח סיבוך לאחר הניתוח. בנוסף, ידוע לי היטב כי בחלקם, רופאי המכונים אינם מנתחים פלסטיים. 

זיכרון הציבור קצר. לא מזמן פשט את הרגל מכון גדול, שנהג לפרסם עצמו באגרסיביות, והותיר עשרות רבות של אנשים ללא תמורה לניתוחים שעבורם שילמו מראש. והנה שוב המכון הזה, שמו מתפרסם בראש חוצות והוא קם "כעוף החול". רופא מסויים אף עזב את הארץ בחופזה מטעמים השמורים איתו ועם המתלוננים. 

אז מה מצפה לנו לטוב באנרכיה הזאת? כנראה לא הרבה. אומנם משרד הבריאות הודיע כמדומני כי לא תינתן הרשאה לביצוע ניתוחים פלסטיים על ידי רופאים לא מומחים, והכוונה היא אומנם טובה, אך לדעתי יישום ההחלטה הוא בלתי אפשרי.

הפרשנות להגדרות מה רשאי לעשות רופא איננה סופית. תהיינה התנגדויות ופניות לבג"ץ בטענות שונות ומשונות של חופש מקצוע הרפואה ועוד ועוד. יתנחם הקורא שבארה"ב המצב איננו טוב יותר, ואולי אף גרוע יותר. שם למושג "החופש לעסוק במקצוע הרפואה" יש פרשנות רחבה עוד יותר. שמעתי אף כי גם רופאי השיניים דורשים ואולי יקבלו זכויות מלאות לפרקטיקה רפואית. לגבי רופאי עור, אלו מזמן מבצעים כמעט כל ניתוח שיעלה על הדעת בשטח הכירורגיה הפלסטית.

הפרארי שלך בסכנה

ישאל הקורא, אם כך, מה לעשות? ובכן יש מה לעשות. המעוניין בניתוח או בטיפול פלסטי צריך להתגונן ולא ליפול בפח של מכון או רופא לא מומחה. אל לכם להתפתות לפנות למכונים שכמעט ואינם מציגים את הרופאים שלהם. האם יעלה על דעתו של אדם שיש לו מכונית פרארי הדורשת טיפול מיוחד, להיכנס למוסך של מכונאות כללית, שהוא איננו מכיר בו את המכונאים? הפרארי זה הגוף שלך. ההתגוננות הטובה ביותר היא קודם כל לא להיחפז.

שנית, מומלץ להכנס לאתר הרשמי של האיגוד הישראלי לכירורגיה פלסטית ולבדוק מי הם הרופאים המומחים אשר חברים בו. ניתן גם למצוא שם פרק קצר על "איך בוחרים מנתח פלסטי". שוחחו עם מכרים, ידידים ומנותחים לשעבר על מנת לקבל המלצות. זיכרו: לא כל המנתחים הפלסטיים, למרות הכשרתם ומיומנותם, עוסקים ספציפית בניתוחים קוסמטיים. חלקם, כל עניינם הוא במיקרוכירורגיה, חלקם בניתוחי כף יד, חלקם בניתוחים של שיחזור גולגולות או טיפול במומים מולדים. 

לכן אל לכם להיחפז, חישבו, נסו להשיג אינפורמציה ואז להיפגש עם שניים עד שלושה רופאים. אינני ממליץ על יותר כי זה עלול לגרום לבילבול נוראי. בסופו של דבר תליחו לבחור את המנתח המתאים או לחילופין להשתכנע כי פשוט אין צורך בניתוח. בהצלחה.

קישור למאמר כפי שהתפרסם באתר BeOK